اثر بخشی بازی های رایانه ای شناختی کایلو بر بهبود حافظه کاری و عملکرد خواندن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در خواندن
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 584;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63533
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- نسیم عظیمی
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی کایلو بر بهبود حافظه کاری و عملکرد خواندن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در خواندن صورت گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش 20 دانش آموز (7-9 سال) بودند که در این مداخله روانشناختی به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این مطالعه از آزمون هوشی وکسلر کودکان به منظور کنترل اثر هوشبهر استفاده گردید و همچنین از آزمون های حافظه کاری وکسلر، حافظه کاری(N-Back)، آزمون عملکرد پیوسته(CPT) و آزمون خواندن و نارساخوانی به عنوان پیش آزمون استفاده شد. سپس گروه کنترل به انجام بازی های رایانه ای کایلو در طول 6 هفته و 20 جلسه ی 30-45 دقیقه ای پرداختند. پس از مداخله پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری بوسیله تحلیل کواریانس قرار گرفتند. نتایج اختلاف معناداری را در متغیر های حافظه کاری، توجه و عملکرد خواندن نشان داد. به عبارت دیگر نتایج نشان داد که انجام بازی های رایانه ای شناختی کایلو موجب بهبود حافظه کاری، توجه و عملکرد خواندن دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در خواندن گردیده است. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین گروه دختران و پسران در پس آزمون تفاوت آماری معناداری به لحاظ متغیرهای مورد پژوهش نداشته اند. بدین معنی که دختران و پسران به یک نسبت در پس آزمون تغییر کرده اند.
- Abstract
- The objective of the present research is studying the effective of Caillou computer games on working memory and reading performance in students with learning disability in reading. Participants in this study were 20 students (7-9 years of age) with reading disorder which were divided randomly into 2 experimental and control groups, at this psychological intervention. At this study Wechsler Intelligence Scale for children was used to control the effect of IQ. Working memory (n-back) test, working memory of Wechsler test, continus performance test (CPT) and reading test were used in pre-test. Then experimental group plalayed Caillou computer games during 6 weeks and throught 20 sessions 30-45 minutes each. After intervention post-test was carried on both groups. Data were analyzed by Analisis of Covariance. Finding indicate that playing Caillou computer games can improve working memory, attention and reading performace in student with learning disability, also the result of independent test showed that there was not statistically significant between girl and boy groups in post test by viewpoint variables of study. Key Wordes: working memory, attention, learning disability in reading, computer games