عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی فراشناختی احساسی انگیزشی و هوش سیال در کودکان پیش دبستانی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی فراشناختی احساسی انگیزشی و هوش سیال در کودکان پیش دبستانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66545
    تاریخ دفاع
    ۰۴ تیر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    جواد حاتمی

    هدف : هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر بازی های رایانه ای شناختی بر کارکردهای اجرایی فراشناختی ، کارکردهای اجرایی احساسی انگیزشی و هوش سیال می باشد. روش: در این پژوهش از طرح آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از بین پیش دبستانی های شهر تهران 32 کودک پسر که در 3 مهدکودک این شهرآموزش می دیدند، در این طرح شرکت کردند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای گرفتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های عملکرد مداوم، دسته بندی کارت ها از نظر ابعادی ، خرده آزمون فراخنای فضایی حافظه وکسلر، تست شرط بندی کودکان و آزمون هوش ریون استفاده گردید. اطلاعات بدست آمده از آزمون ها به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بدست آمده تفاوت معنا داری برای نتایج پس آزمون گروه آزمایشی و کنترل در آزمون های کارکردهای اجرایی فراشناختی و هوش سیال نشان داد ولی چنین تفاوتی برای کارکردهای اجرایی احساسی انگیزشی مشاهدهه نگردید. نتیجه گیری: تمرین بوسیله ی بازی های رایانه ای شناختی منجر به بهبود توانایی های کارکردهای اجرایی فرا شناختی وهوش سیال می گردد. اثر این تمرین ها بر کارکردهای اجرایی احساسی انگیزشی از لحاظ آماری بهبود معنی داری نشان نداده است.
    Abstract
    Abstract Executive functioning refers generally to the psychological processes involved in the conscious control of thought and action. Traditionally, most of the studies on the executive functions focus on exclusively cognitive aspects, which is called cool EF. Recently, there has been growing interest in affective aspects of EF, which is called hot EF. The current study investigated the effects of executive function training with game elements on improvement of both 'cool' and 'hot' components. A group of 5 years old children (n=32) were assigned to either training group who performed 10 sessions of computerized training with regular cognitive games and control group. The training sessions contains 5 games with particular cognitive structures. Assessment of performance in a range of tasks, working memory, attention, intelligence and regulation of affect was carried out before and after training. Children in the EF-training condition showed significantly more improvement in attention, working memory and cognitive flexibility than the children in control group. They were also significant improvement in fluid intelligence, which was not seen in control group. The results show that efficiency of the executive functions can be enhanced by experience during development with available game elements.