عنوان پایاننامه
روایی تشخیص نسخه سوم تست توانایی های شناختی وودکاک جانسون دردانش آموزان مبتلا به یادگیری شهر همدان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 448;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68376
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- رویا کاوه
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- در این تحقیق، به « روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی¬های شناختی وودکاک جانسون در دانش¬آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان» پرداخته شده است. هدف اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین گردید که شناسایی روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس¬های توانایی شناختی وودکاک- جانسون در دانش¬آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان. روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روان¬سنجی جای گرفته که زیرمجموعه روخخخش پژوهش روش¬شناختی است. جامعه این تحقیق را تمامی دانش¬آموزان دختر و پسر ناتوان یادگیری که در پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی مراکز غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری شهر همدان در سال تحصیلی 93-1392، خدمات ویژه آموزشی و درمانی دریافت می¬کردند، تشکیل می¬دهند که با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند و بهره¬گیری از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از دانش¬آموزان به¬عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه¬گیری در این تحقیق نسخه سوم نوین توانایی¬های شناختی وودکاک- جانسون می¬باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می¬باشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار پراکنش (روش دیویس)، روش فاصله اطمینان و محور ترکیبی است. در نهایت، یافته¬های تحقیق نشان داد آزمون¬های فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، انطباق دیداری و کلمات ناقص از نسخه سوم توانایی¬های شناختی وودکاک- جانسون دارای روایی تشخیصی می¬باشند.
- Abstract
- The present research aims to Survey the Diagnostic validity of the Woodcock-Johnson III (nu) Diagnostic Supplement to the Tests of Cognitive Abilities among the students with learning disorders in Hamedan. To this end, sixty (60) male and female students of the fifth and sixth grades of the primary school were selected from a learning disabilities treatment center in Hamedan. Then, the WJ III (nu) was applied to each individual student. The results from the scatter plot (Davis Method) indicated that the subtests related to the verbal comprehension, verbal- auditory learning, visual matching and incomplete words understanding all have acceptable diagnostic validty. So, it can be concluded that this test is an appropriate means for identifying the students suffering from learning disabilities.