عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارزش مشتریان صنایع غذایی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 541;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69915
- تاریخ دفاع
- ۲۲ آبان ۱۳۹۳
- دانشجو
- سپیده کاوند
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- با توجه به رشد چشمگیر استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی در عرصههای مختلف، این پژوهش در صدد بررسی تاثیر فعالیتهای بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژ? مشتریان صنایع غذایی میباشد. در این راستا ابتدا به سنجش اثر این فعالیتها بر سه عنصر تشکیلدهند? ارزش ویژ? مشتری شامل ارزش ویژ? رابطه ، ارزش ویژ? برند، ارزش ویژ? شرکت پرداخته شد. سپس روابط سه محرک نامبرده با قصد خرید و ارزش ویژ? مشتری مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ابزار آن پرسشنامه میباشد. نمون? آماری را 196 نفر از مشتریان صنایع غدایی چیتوز تشکیل میدهند. ده فرضی? پژوهش به وسیل? نرم افزار لیزرل با بهرهگیری از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شدهاند. نتایج تحقیق حاکی از است که شرکتها میتوانند با مشارکت در فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی و با ارائ? محتوای گوناگون مرتبط با محصولات خود در شبکههای اجتماعی، مشتری را سرگرم کنند، سبب شکلگیری رابطهای بلند مدت و دوسویه با آنان گردند و در نهایت ارزش ویژ? مشتری را ارتقا دهند. آزمون فرضیات گویای اثر مثبت فعالیتهای بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی بر سه محرک ارزش ویژ? مشتری، تاثیر منفی ارزش ویژ? برند و رابطه در مقابل، اثر معنادار ارزش ویژ? شرکت بر ارزش ویژ? مشتریان بودند. همچنین از میان سه محرک، ارزش ویژ? رابطه و برند اثر معناداری بر قصد خرید نداشتهاند. یافتههای این تحقیق برندهای صنایع غذایی را قادر میسازد تا رفتار خرید آتی مشتریان خود را بسیار دقیقتر پیشبینی نموده و داراییها و فعالیتهای بازاریابی خود را با کارایی بالاتری مدیریت نمایند.
- Abstract
- In terms of significant growth in adopting social media marketing in different scopes in the world, this study is attempting to evaluate the social media marketing’s effects on customer equity of food industry in Iran. First it evaluates these activities effects on three elements of customer equity. These elements are: relationship equity, brand equity and value equity.Then it survays the the relationship between these elements and purchase intention and customer equity throuth a reliable questionnaire. The sample is 196 customers of Cheetoz food industry. 10 hypothesises in this research are analysed by LISREL. Results state that companies can stblish a longtime relationship with customers by adopting social media in their marketing activities.