جنگل به عنوان فضای بازی بدون ساختار طراحی فضای بازی جنگل لویزان
- رشته تحصیلی
- مهندسی طراحی محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1477;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76540;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1477;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76540
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیده اعظم علیزاده
- استاد راهنما
- محمدرضا مثنوی
- چکیده
- افزایش سریع جمعیت و توسعه شهری در قرن بیستم و کاهش منابع طبیعی و تغییرالگوهای سکونت و آموزش ، سبک زندگی و پرورش فیزیکی و روانی کودکان را به طور چشمگیری در طول چند دهه گذشته دگرگون کرده است. روش بازی پرتجربه و آزادانه در فضای بیرون ، جای خود را به زندگی به شدت درگیر در برنامه های آموزشی هدفدار و ساختار یافته در داخل خانه داده است . موانع، چالشها ، خطرات و نوع مدیریت نگهداری فضاهای طبیعی شهری فرصت برای بازی و تجربه مستقیم محیط های طبیعی محدود کرده است و اینهمه منجر به ایجاد نسلی میگرددکه نسبت به محیط زیست بیگانه و در قبال انتقال درست آن به نسل های بعد بی تفاوت وبدون تعهد است. فضای بازی بدون ساختار، مناطقی در دسترس و امن تعریف می گردد که در آن تفرج گسترده کودکانه امکان پذیر ودرعین حال آگاهی و احترام به طبیعت درمیان کودکان ترغیب میشود، که در طول زمان به دستیابی به توسعه پایدارکمک می کند . اگرچه پژوهشهای انجام شده، ارتباط قوی بین ساختارهای منظر و بازی کودکان را نشان می دهد، این پتانسیلها در طراحی فضای بازی در محیط طبیعی نادیده گرفته شده و سبب شده کارکرد زمینهای بازی طبیعی به الهام گیری ظاهری و استفاده نمادین از طبیعت خلاصه گردد. این تحقیق با هدف احیا ارتباط کودکان شهری با طبیعت از طریق بازسازی و ایجاد فرصت بازیهای بدون ساختاراست. برای این منظور، پس از مرور ادبیات تحقیق و بررسی تجارب جهانی معیارهای لازم مشخص شده، سپس برای چندین ماه نظر سنجی در بین کودکان 5-12سال در یک جنگل شهری و صورت گرفت ، مشاهدات میدانی از نوع بازی وفعالیتهای بدون ساختار و درگیری با عناصراصلی منظر به تجزیه و تحلیل منطقه جنگلی مورد مطالعه به عنوان فضای بازی انجام شد .سپس از طریق تلفیق یافته های حاصل از نظرسنجی و مشاهدات میدانی، نیازها و ویژگیهای جسمی و روانی کودکان ،اصول طراحی فضاهای بازی ، برای ترسیم چارچوب برای برنامه ریزی استراتژیها و سیاست گذاری طراحی فضاهای بازی بدون ساختار در محیط طبیعی جنگلی شهری تدوین و ارائه شد.
- Abstract
- Rapid growth in population and urban development, decrese in natural resources in 20 th century, dwelling and education patterns change caused drastically changes in the childrens lifestyle and physical mental pedagogy of children during past decades. On the other hand, free, full of experience and diverse outdoor activities have been replaced with a life tightly involved with indoor structured, targeted and educational activities and plans. Many obstacles, challenges, dangers and method of maintenance management of urban landscapes limited the opportunity of plauing and directly experiencing of the nature and these all ended in a not environmental-friendly generation who are indifferent and with no obligation towards its environment and devolving it to the next generations. A place for unstructured playing activities is defined an easy to access, safe and intact environment which is capable for being an expand recreation a kind of children and at the same time encourages the awareness and respect for nature among children; within long term would help achieving sustainable development. Although studies have shown a strong relationship between features of landscape and childrens play, this potential has been ignored in urban natural space and more, the application of natural play grounds has been limited to symbolizing and inspiration of natural environment. The object of this research is to revive the communication of children and nature using the opportunity to unstructured play. For thid purpose, an opinion survey will take among number of children aged 12-5. In an urban forest and for several months field observations of type and style of play and unstructured activities and its correlation with the main features of landscape will record. The findings of survey and observations design principles of playground characteristics combine to draw a frame work forplanning strategies and design policies of unstructured playscape in natural environment of an urban forest. Key words :forest, unstrucured playscape, design principles