عنوان پایاننامه
پایش و مدل سازی تأثیر آلاینده های ترافیکی ناشی از بزرگراه ها روی مدارس مجاور (مطالعه موردی سه مدرسه در شرق تهران)
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست -آلودگی هوا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1295;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68673
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سارا مقوم غفاری
- استاد راهنما
- علیرضا پرداختی, خسرو اشرفی
- چکیده
- هدف از این پژوهش تعیین اثر ترافیک قسمتی از بزرگراه رسالت بر غلظت آلایندههای موجود در سه مدرسه مجاور این بخش است. ابتدا از مدل MOVES که یک مدل برای تعیین انتشار منابع متحرک است، استفاده شده است. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر نوع و توزیع سنی وسایل نقلیه موجود در منطقه، ترکیبات سوخت و اطلاعات هواشناسی، انتشار آلایندهها در منطقه به دست آمد. سپس برای تعیین نحوه توزیع مکانی آلایندهها در نزدیکی بزرگراه رسالت، از مدل AERMOD استفاده شده است. مدل AERMOD قابلیت مدل کردن مستقیم منابع خطی را ندارد و به این منظور منابع خطی به سطحی تبدیل شدند. در این پژوهش توزیع مکانی دو آلاینده مونوکسید کربن و دیاکسید نیتروژن توسط مدل AERMOD تعیین شد. در کنار مدلسازی، پایش یکساعته شش آلاینده مونوکسید کربن، دیاکسید نیتروژن، بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلین در محل سه مدرسه انجام شد. با مقایسه نتایج اندازهگیریها و تخمینهای مدل ضرایب همبستگی محاسبه شدند. ضریب همبستگی به دست آمده 0.8769 برای کل مدل گویای این واقعیت است که مدل بهطورکلی خوب عمل میکند؛ هرچند که برای تخمین غلظت آلاینده مونوکسید کربن و غلظتهای نزدیک به بزرگراه عملکرد مناسبتری دارد. مدل بهخوبی نشاندهنده کاهش غلظت آلایندهها با دور شدن از لبه بزرگراه و افت 50 درصدی غلظتها در فاصله حدود 130متری از لبه بزرگراه است. عملیات ارزیابی ریسک هم بر اساس غلظتهای بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلین انجام شد. مواجهه با چنین غلظتهایی میزان ریسک سرطان را در مدارس نزدیک بزرگراه بهاندازه 2 نفر در یکمیلیون نفر و در مدرسه دور از بزرگراه بهاندازه 7 نفر در ده میلیون نفر افزایش میدهد. مقایسه نتایج اندازهگیری آلایندهها و نتایج تخمین زدهشده با استفاده از مدلسازی، استفاده از مدلهای MOVES و AERMOD برای تعیین غلظتهای مجاور بزرگراه رسالت مناسب تشخیص داده شده است.