عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ازدحام فروشگاه های خرده فروشی بر رفتار خرید مصرف کننده(مورد مطالعه : سه مجتمع تجاری میلاد نور، سمرقند و گلدیس در شهر تهران)




    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64667
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

    یکی از عوامل محیطی در فروشگاه های خرده فروشی که تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار خرید مصرف کننده و برداشت او از جنبه های مختلف فروشگاه از جمله قیمت درک شده و کیفیت درک شده فروشگاه دارد، ازدحام است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ازدحام در فروشگاه خرده فروشی بر رفتار خرید مصرف کننده است. به همین منظور تعداد 420 نفر از مشتریان سه مجتمع تجاری غرب شهر تهران، میلاد نور، سمرقند و گلدیس، به عنوان نمونه انتخاب شدند و دو نوع پرسشنامه، یکی با تصویر فروشگاه شلوغ و دیگری با تصویر فروشگاه خلوت، بین آن ها توزیع شد، اما به دلیل عدم همکاری عده زیادی از مشتریان، تعداد 380 عدد از پرسشنامه های توزیع شده( 190 عدد پرسشنامه شلوغ و 190 عدد پرسشنامه خلوت)، مورد تجزیه و تحلیل و آزمون های آماری قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از فنون و روش های آمار توصیفی و نیز با استفاده از روش های آمار استنباطی، برای هرکدام از پرسشنامه ها به صورت جداگانه، انجام شد. بدینمنظور پس از جمع آوری پرسشنامه‌ها، عملیات کدگذاری انجام شد و داده‌ها وارد نرم‌افزارSPSS گردید.برای توصیف داده‌ها از روش های معمول در آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، محاسبه شاخص‌های میانگین، نمودارهای ستونی و همچنین از روش های آماراستنباطی مانند آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن داده ها، آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش، آزمون KMO جهت بررسی روایی سازه ای پرسشنامه و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم‌افزار PLSاستفاده شدهاست. نتایج نشان داد که سه عامل تحمل مشتری برای ازدحام، محدودیت زمانی خریدار و تجربیات قبلی مشتری از ازدحام بر سطح ازدحام درک شده توسط مشتری تأثیرگذار است. همچنین، سه عامل سطح ازدحام درک شده، سطح قیمت درک شده و تصویر کیفیت فروشگاه بر قصد مشتری برای خرید و حمایت فروشگاه تأثیرگذار خواهد بود. تعیین برازندگی مدل با استفاده از شاخص GOF نشان داد که مدل مورد استفاده برای هر دو فروشگاه شلوغ و خلوت از برازندگی مناسبی برخوردار است.
    Abstract
    One of the environmental factors in retail storeswhich have a significant impact on consumer buying behavior and his perceptions of various aspects of store including perceived price andperceived quality, is crowding.The purpose of this study is to investigate the effects of retail crowding on consumers’ buying behavior. In this study, the number of 420 customers of three shopping centres in the west of Tehran, Milade Noor, Goldis and Samarghand were investigated and 2 kinds of questionnaires, one with the piture of a crowded store and the other one, with the picture of a non-crowded store, were distributed among respondents. At last, 380 distributed questionnaires (190 crowded store and 190 non-crowded store) were used to be analysed by statistical tests via SPSS and PLS softwares. For statistical analysis, in addition to Descriptive Statistics indicators, tables and frequency graphs,some inferential statistics methods such as Pearson correlation Coefficient test, the analysis of variance (ANOVA), Kolmogorov-smirnov test, KMO test andPartial Least Square Regression(PLSR) were used for each of the questionaires individually. The results showed that three factors including tolerance for crowding, buyer’s time pressure and prior experience of crowding have effects on store perceived crowding. Furtheremore, three factors including perceived crowding level, perceived price level and store image quality have imapcts on store patronage intention.