عنوان پایاننامه
بررسی نظریه مقایسه اجتماعی در قیمت گذاری کمتراز واقع عرضه های عمومی اولیه در بورس اوراق بهادار
- رشته تحصیلی
- مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 220;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65088
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- روشنک حسین زاده نیک
- استاد راهنما
- رضا تهرانی
- چکیده
- قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه از موضوعات مورد توجه محققان بوده که هر یک دلایل خاصی جهت توجیه آن مطرح نمودهاند. یکی از این نظریات نظریه مقایسه اجتماعی می باشد که گویای آن است که هنگامی که افراد نمی دانند چگونه تصمیم بگیرند یا در معرض اطلاعات جدید قرار می گیرند، به هنجار رفتاری عمومی یا رفتار دیگران برای شکل دهی تصمیمات خود رجوع می کنند. با استفاده از نمونه ای مشتمل بر عرضه های اولیه عمومی در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1380 تا انتهای شهریورماه 1392، قصد داریم بررسی نماییم که آیا می توان نظریه مقایسه اجتماعی را برای توضیح قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه به کار برد. با فرض وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه گذاران، این مساله را مطرح می کنیم که «آیا سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری در خصوص قیمت گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه ویژگیهای خاصی از آنها را با ویژگیهای سایر شرکتهای همان صنعت در عرضه های گذشته مقایسه می کنند؟» در این راستا از چهار متغیر در قالب چهار فرضیه استفاده شده و هر یک توسط مدل رگرسیونی حداقل مربعات معمولی برآورد شدند. نتایج حاکی از آن است که نسبت قیمت سهم به سود سهم، نسبت قیمت سهم به ارزش دفتری، نسبت ارزش بازار به ارزش کل داراییها و نسبت ارزش بازار به درآمد عملیاتی برای شرکت تازه وارد در روز عرضه اولیه تحت تاثیر همین نسبتها برای شرکتهای هم صنعتی است که دورههای پیشین وارد بورس شدهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پدیده مقایسه اجتماعی عامل مهمی در تعیین بازده غیر عادی عرضه های عمومی اولیه است به نحوی که بخشی از پدیده قیمت¬گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه توسط رویکرد مقایسه اجتماعی قابل توضیح و توجیه میباشد.
- Abstract
- Researchers have shown interest in initial public offerings (IPOs) being underpriced and each has provided specific reasons to justify it. One of these theories is social comparison theory suggesting that when people do not know how to decide or are exposed to new information, they refer to the norm of public behavior or the behavior of others to make decisions. Using a sample consisting of initial public offerings in Tehran Stock Exchange since March 2001 until the end of September 2013, we tend to examine whether we can use the theory of social comparison to explain IPO underpricing. Given the information asymmetry between investors and securities publisher, we raised this issue “whether investors, deciding on the pricing of shares in initial public offering, compare certain characteristics of them with those of other companies in the same industry in the past?” In this regard, four variables are used in the form of four hypotheses, and each is estimated by Ordinary Least Squares Regression method. The results showed that the ratio of share price to earnings proportion, ratio of share price to book value, ratio of market value to total assets and ratio of market value to the operating income for newcomers are affected by the same ratios for the companies of the same industry which have formerly entered the stock market. The results indicate that the phenomenon of social comparison is an important factor in determining the initial public offering abnormal returns in a way that somehow a part of the phenomenon called underpricing of the initial public offering can be explained and justified by the approach of the social comparison.