مدرسه بدون رقابت با رویکرد نگرشی نوین بر خلق فضای خلاق
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 265;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65366
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمیه صائبی صفا
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- معماری مدارس کنونی ما به شدت وابسته به فلسفه آموزشی آن است. فلسفه آموزشی ما بعد از گذشت قریب به 100 سال هنوز تغییر چندانی نکرده است و همان معلم محوری است به طبع آن در معماری مدارسمان مدل کلاس محوری را خواهیم داشت و اساسا کلاسِ درس مهم ترین فضا در مدرسه خواهد بود بی آنکه بدانیم این مدل سالهاست منسوخ شده و بازدهی آموزشی را تا حد زیادی پایین می آورد. در سالهای اخیر، دست اندرکاران حوزه های آموزشی به خوبی دریافته اند که فلسفه آموزشی معلم محوری دیگر جوابگوی نیاز های یادگیرندگان قرن جدید نیست و ما شاهد تغییرات زیادی در روشهای تدریس در جهان و ایران خصوصا مدارس خوب تهران و دیگر ابر شهر ها هستیم. این روشهای تدریس نیازمند ساختار و محیط فیزیکی ای هستند که جوابگوی خواسته های آنان باشد. روشهای نوین تدریس همچون روش تدریس مغز محور، روش تدریس شناختی و فراشناختی ، روشهای تدریس ساخت گرایی و یادگیری از طریق همیاری دیگر نمی توانند در قالب قبلی معماری که همان کلاس – راهرو بود جای بگیرند. از دیگر سو، شکوفایی خلاقیت و نوآوری از مباحث مهم و با اهمیت دنیای امروز است و پیشرفت و توسعه کشورها به این عامل نیز بستگی دارد. دنیای امروز مشابه میدان ستیزی است که خلاقیت و نو آوری میتواند عامل برد باشد، بنابراین باید کوشش کرد که در جهت پرورش خلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان کشور گام برداشت و به عواملی که در این راستا موثر هستند توجه کنیم و مبانی آموزش و پرورش خلاقیت را در سطح جامعه ترویج دهیم. از آنجا که تقویت خلاقیت در دوران کودکی در تمام مدت عمر شخص موثر است باید آنرا بسیار مهم دانست. بنابراین طراحی مدرسه ای برای کودکان 6 تا 11 سال در دوران ابتدای تحصیل بر اساس مدل خلاقیت و تحریک و شکوفایی استعدادهای نهفته آنان، با ایجاد حس رفاقت به جای رقابت غیرسازنده مبتنی بر فلسفه جدید و شیوه نوین آموزشی و بهره مندی از فن آوری های روز موضوع اصلی این رساله می باشد.
- Abstract
- Our current school architecture relies heavily on its educational philosophy. Our training philosophy after almost 100 years, not much has changed and consequently the teacher is pivotal in the architecture of our schools will be central to the model class and basically it will be most important in school classroom, Without knowing the model is outdated for many years and greatly lowers the returns to education. In recent years, practitioners have realized that the field of education as well as teacher-centered educational philosophy of the new century is no longer responsive to the needs of learners and we have seen many changes in teaching methods in the world and Iran especially Tehran’ good schools and other big cities. The teaching methods are needed structure and physical environment that is responsive to their demands. Modern methods of teaching such as brain-based teaching methods, teaching methods and meta-cognitive approaches to teaching and learning through collaborative manufacturing-oriented Based on Previous form architecture is no longer in the same was Class - the corridor. On the other hand, the flourishing of creativity and innovation from today's important issues and the importance of developing countries depend on this factor. Today's world is similar to the conflict that creativity and innovation can be a range of factors, So should strive to foster creativity in children's mental steps and the factors that are effective in this regard, we note and principle of Education and promotes creativity in our community. Since the enhancement of creativity in childhood affects a person's entire life must be very important. Thus the school is designed for children 6 to 11 years during the beginning of the study and prosperity based on creativity and stimulates their hidden talents, Create a sense of camaraderie rather than Non-constructive competition Based on a new philosophy and a new way of learning and benefit from technology is the main topic of this dissertation.