عنوان پایان‌نامه

بررسی خودشناسی در آراء علامه محمد تقی جعفری



    دانشجو در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی خودشناسی در آراء علامه محمد تقی جعفری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2335ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69240
    تاریخ دفاع
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    دانشجو
    اعظم فرهادی
    استاد راهنما
    عباس یزدانی

    پژوهش حاضر در پی بررسی خودشناسی درآراء علامه جعفری به روش توصیفی - تحلیلی ?است،در بررسی مزبورکار با توصیف و تحلیل تعریف خودشناسی از دیدگاه علامه جعفری آغاز و سپس با توصیف وتحلیل مبانی ومولفه هایی که دیدگاه علامه بر آن ها مبتنی است وتوصیف و تحلیل مختصات وساختار وجودی خود و درنهایت نتایج و لوازم خودشناسی از دیدگاه علامه جعفری تحت عنوان استقرار حیات معقول و توصیف و تحلیل ابعاد گوناگون آن پیگیری شده است ودر بررسی نهایی کل کار نتایج زیر به دست آمده است: 1- خودشناسی در آغاز هر نوع حرکت تکاملی از سوی نفس انسان ها ضرورت دارد.2- تعریف ثابت و منطقی از خود وجود ندارد.3 - خودشناسی از دیدگاه علامه جعفری عبارتست از شناخت مختصات وخصوصیات انسان در یک سیستم باز. 4- شناخت دارای شدت و ضعف است از آگاهی اولیه وغیر مختارانه به حیات نفس آغاز وتا آگاهی مختارانه به کنه هستی مندها در یک سیستم باز ورو به تکامل ادامه دارد. 5- خود هم به لحاظ وجودی و هم به لحاظ ارزشی پیوسته در صیروت و دگرگونی است. 6- عوامل به فعلیت رسانند? هم? استعدادهای خود از ، اتصال به کمال برین از طریق عوامل شناختی مانند: علم فلسفه ،علم اخلاق و علم شهودی و علم حکمت و علم عرفان و مذهب است .7- غایت شناخت خود و دگرگونی وحرکت پیوسته آن? ،استقرار حیات معقول است که عبارت از عبادت پرودگار هستی بخش است .
    Abstract
    this study is in sought of discussion about self-analysis in views of Allameh Jafari in a descriptive-analytical method. in aforementioned reviewing the work is began by description and analysis of self-analysis definition from views of Allameh Jafari and then is followed with description and analyzing principles and components that Allame's perspective is based on them and describing and analysing the its existential structure and coordinates, and finally conclusions and accessories of self-analysis from view of Allameh Jafari is followed as establishment of a reasonable life and describing and analyzing its various dimensions and in the final review of the work, are obtained the following results: 1) self-analysis needs in start of each evolutionary movement on behalf of self. 2) there is no formal and logical definition of self. 3) self-knowledge is understanding the characteristics and specifications of human in an open system from view of Allameh Jafari. 4) cognition have strength and weakness from view of Allameh Jafari, starting from basic knowledge and Involuntary to life of self and continues for optional awareness about nature of the existent in a evolutionary open system. 5) self from view of Allameh Ja'fari is in evolution and transformation continuously both essence and value terms. 6) Actualized deliver’s factors of all his talent from view of Allameh Ja’fari is connecting to transcendent perfection by cognitive factors such as: science, philosophy, ethics and intuition and wisdom, mysticism and religion. 7) ultimate of self-discovery and it's transformation, and it's continus movement, is establishment of a reasonable life, that is participating in overall intent of existence for worship of creative Allah. keywords: cognition, self, self-discovery,Allameh Jafar