شناسایی شیوه های نوین تأمین منابع مالی برای خبرگزاری ها مورد مطالعه: خبرگزاری ایرنا
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66270
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- عرفان رنجبر
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- شناسایی شیوه های نوین درآمد زایی خبرگزاریها و بهره برداری از ساز و کارهای مناسب و موثر استفاده از این شیوه ها، یکی از دغدغه های جدی سازمان های خبرگزاری است. در این میان، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ، به دلیل مواجهه با چالش های اطلاع رسانی داخلی و خارجی و چالش مستمر زمان و منابع محدود، بیش از سایر سازمان¬ها به شناسایی شیوه های نوین درآمد زایی نیاز دارد. این پژوهش دارای سه مرحله "شناسایی شیوه های نوین و شاخص های سنجش آنها"، "اعتبارسنجی شیوه های شناسایی شده" و "ارزیابی میزان کاربرد این شیوه ها در سازمان خبرگزاری ایرنا" می¬باشد. در مرحله اول پژوهش، با مطالعه و تحلیل پیشینه موضوع، شیوه های نوین، که مشتمل بر 5 روش : الف- گسترش وب سایت ها و سایر محصولات دیجیتال؛ ب- ورود به عرصه آگهی های تجاری؛ج- فروش محتوای آموزشی؛ د- کسب درامد از منابع غیر رسانه ای؛ه- بازاریابی نوین خبری و جذب مخاطبان با تکیه بر نیازهای مشتریان؛ می باشد، ارائه گردید. در مرحله دوم پژوهش، اعتبار شیوه های شناسایی شده با نظرسنجی از خبرگان حوزه رسانه ای و علی الخصوص خبرگزاری، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده¬ها نشان میدهد که شیوه های شناسایی شده و همچنین شاخص های ارزیابی پژوهش شامل : 1- همخوانی با چشم انداز اقتصاد رسانه ای؛ 2- امکان تداوم؛ 3- قابل توجه بودن درامد ناشی از آن؛ 4- بالا بودن قابلیت اجرائی؛ 5- وجود فضای نوآوری و خلاقیت، بهطور کامل مورد تأیید خبرگان موضوعی می¬باشد. خبرگان رسانه ای شیوه ها را به ترتیب زیر اولویت بندی نمودند :1- ه،2- الف،3- ج4- د،5- ب خبرگان و مدیران خبرگزاری روش ها را به ترتیب زیر اولویت بندی نمودند :1- الف2- ب3-ج4- د- ه بر اساس اطلاعات در دسترس محقق، این پژوهش، نخستین در نوع خود است که با شناسایی شیوه های نوین درامدزایی، به ارائه میزان کاربرد و قابلیت استفاده از این روشها پرداخته است. کلمات¬کلیدی: تامین مالی، خبرگزاری، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، منابع مالی
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد