عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین عواطف مثبت و منفی با سلامت روانی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین عواطف مثبت و منفی با سلامت روانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 600;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65411
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۳

    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین عواطف مثبت و منفی با سلامت روانی صورت گرفت. نمونه مورد نظر شامل چهارصد دانشجو (198 پسر، 202 دختر) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود. از شرکت کنندگان خواسته شد که فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS-20)، مقیاس سلامت روانی (MHI-28) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ-18) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطه ای متغیرها، از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین عواطف مثبت با بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار وجود دارد. بین عواطف منفی با بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود داشت. بین عواطف مثبت و راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار وجود داشت. همچنین یافته ها نشان دادند که بین عواطف منفی و راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود دارد. بین راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار وجود داشت. همچنین بین راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان با درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود داشت. تحلیل آماری داده ها نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بین عواطف مثبت و منفی و سلامت روانی نقش واسطه ای دارند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش و توجه به استفاده از راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان در مواقع استرس زا باعث کاهش عواطف منفی و در نتیجه افزایش سطح بهزیستی روانشناختی می شود، در حالی که استفاده از راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان در مواقع استرس زا باعث کاهش عواطف مثبت و در نتیجه افزایش سطح درماندگی روانشناختی در فرد می شود. واژه های کلیدی: عاطفه، هیجان، شناخت، بهزیستی روانشناختی، درماندگی روانشناختی
    Abstract
    The aim of this study was to examine the mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between positive and negative affects with mental health. Four hundred students (198 boys, 202 girls) from University of Tehran participated in this study. All participants were asked to complete Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Mental Health Inventory (MHI-28), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, Pearson's correlation coefficients and path analysis. The results demonstrated that there was significant positive and negative association between positive affect with psychological well-being and psychological distress, respectively. There was significant negative and positive association between negative affect with psychological well-being and psychological distress, respectively. There was significant positive and negative association between positive affect with adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies, respectively. There was significant negative and positive association between negative affect with adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies, respectively. There was significant positive and negative association between adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies with psychological well-being, respectively. The results showed that cognitive emotion regulation strategies had a mediating role on the relationship between positive and negative affects with mental health. According to the results of the present study, training and considering the use of adaptive cognitive emotion regulation strategies reduces negative affect during stressful situations and consequently increases the level of psychological well-being, while using maladaptive cognitive emotion regulation strategies in stressful situations will result in positive affect reduction and consequently increases psychological distress. Keywords: affect, emotion, cognition, psychological well-being, psychological distress