بررسی کارایی بانکداری الکترونیکی در بین بانکهای ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1149;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40885
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۸۷
- دانشجو
- مریم علایی
- استاد راهنما
- اکبر کمیجانی
- چکیده
- با توجه به اهمیت بانکداری الکترونیکی در دنیای رقابتی امروز و نقش مطالعه کارایی در بهبود عملکرد آن و همچنین شناسایی واحدهای ناکارا و مقایسه آنها با واحدهای کارا برای دستیابی به روشهای بهبود عملکرد صنعت، در پایان نامه حاضر به اندازه گیری کارایی فنی بانکداری الکترونیکی در بین بانکهای تجاری و تخصصی در ایران در بازه زمانی فروردین 86 الی مهر 87 با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) و با استفاده از نرم افزار DEAP2 پرداخته شده است تعداد کارت های صادره، تعداد خودپردازها، تعداد پایانه های شعب و پایانه های فروش نهاده های این تحقیق و میانگین مبلغ خریدهای انجام شده در پایانه های فروش هر بانک و متوسط مبلغ پرداختی هر دستگاه خودپرداز بانک در هر ماه، ستاده های در نظر گرفته شده در این پژوهش اند. نتایج حاصل هیچگونه ارتباط معناداری بین کارایی بانکداری الکترونیکی و نهاده های انتخاب شده برای هر یک از بانکها در ایران نشان نمی دهد. تعداد زیادی از بانک ها در وضعیت ناکارا در حال فعالیت اند که این مطلب بیانگر این موضوع است که بانکداری الکترونیکی در ایران در سطح بهینه فعالیت نمی نماید، بدین معنی که بانکها میتوانند این میزان ستاده ها را با میزان کمتری از نهادهها تولید نمایند، همچنین میتوان بیان نمود که بانکداری الکترونیکی در ایران تحت تاثیر عواملی خارج از کنترل بانکها از قبیل فرهنگ استفاده از این تکنولوژی و اعتماد به آن و ... می باشد. از دیگر نتایج این پژوهش ارائه راهکارهای بهبود عملکرد برای بانکها از طریق ارائه گروه مرجع و مازاد نهادهها برای هر بانک می باشد. گروه مرجع و مازاد نهاده ها به هر بانک ناکارا، الگو و راهکاری برای بهبود عملکرد آن بانک معرفی می نماید تا بانک ناکارا بتواند به مرز کارایی دست یابد.
- Abstract
- In this research, by considering the importance of e-banking (Electronic Banking) in today competitive world and the role of efficiency increase in its functional improvement & also identifying the inefficient units & comparing them with efficient ones to reach the improvement of the industry function, the technical efficiency of e-banking has been measured among commercial and specialized banks in Iran between March 2007 ; October 2008 (Farvardin 1386; Mehr 1387) by DEA (Data Envelope analysis) method using DEAP2 software. Number of credit cards, ATMs (Automatic Teller Machine), Pin Pads and POS`s are the inputs, and average amount of purchases in sale units in each bank and monthly average payment of each ATM, are the outputs of this research. The results show no significant relation between e-banking and the amount outputs. Many of the banks are functioning inefficiently. This issue represents that e-banking in Iran is affected by external factors which are beyond the reach of the banks, such as culture of using such technology and the trust in this technology. The other outcome of the research is introducing the methods of improving the function of banks by representing reference group and excess of inputs to each of the inefficient banks. Reference and excess group of inputs introduce the patterns and methods to each inefficient bank and help them to reach the efficient border.