عنوان پایان‌نامه

تدوین مقایس نوین تلفیقی برای سنجش ناتوانی یادگیری در دانش آموزان دبستان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین مقایس نوین تلفیقی برای سنجش ناتوانی یادگیری در دانش آموزان دبستان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73521;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73521;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2391
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    مرسده چگینی
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    زمینه و هدف: اهمیت تفاوت های بین فردی و درون فردی از مواردی است که در سنجش روان شناختی و به ویژه در سنجش استثنایی به اوج می رسد. سنجش ناتوانی یادگیری به عنوان یکی از زیرمجموعه های سنجش استثنایی از پیچیدگی و تنوع فزاینده ای برخوردار بوده و نیازمند اجرای همزمان مقیاس های پیشرفت تحصیلی و توانایی های شناختی است. بهره گیری از چندین مقیاس روان شناختی در زمینه کنش های شناختی که همگی از ویژگی های روان سنجی مطلوبی برخوردارند، به¬عنوان اقدامی مؤثر در غربالگری، تشخیص و شناسایی کودکان با ناتوانی یادگیری محسوب می شود. روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله صورت گرفت: مرحله اول شامل اقدامات مرتبط با مبانی نظری و پیشینه پژوهش بود. در مرحله دوم اقدامات مرتبط با اجرای مقدماتی، شناسایی جامعه تحقیق و تدوین فهرست دقیقی از واحدهای نمونه‌برداری، تدوین طرح نمونه‌گیری و تعیین واحدهای نمونه‌گیری، اجرای همزمان چهار ابزار نسخه نوین مقیاسهای هوشی تهران استانفورد- بینه، نسخه چهارم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان، نسخه چهارم تکمیل یافته مقیاس های هوشی وکسلر کودکان و نسخه سوم نوین مقیاس های توانایی های شناختی وودکاک- جانسون به صورت کامل روی30 نفر از دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر تهران، گزارش اجمالی جهت بازنگری و انطباق‌یابی صورت پذیرفت.در مرحله سوم: اقدامات مرتبط با نسخه آزمایشی که در این مرحله، انجام تحلیل‌های کمی و کیفی پیرامون برخی سؤالات، تدوین، نسخه آزمایشی، اجرا روی 120 نفر(60 نفر از دانش آموزان عادی و با ناتوانی یادگیری شهر تهران) و بازنگری اصلاحات جزئی در روند اجرایی و برخی از سؤالات انجام گرفت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های به دست آمده از تحلیل عامل و رگرسیون می توان مطرح نمود که مقیاس نوین تلفیقی برای سنجش ناتوانی های یادگیری در کودکان دبستانی از روایی تشخیصی و سازه برخوردار است.
    Abstract
    Background: The importance of interpersonal and intrapersonal differences is one of the cases in which reaches at the peak in the psychological evaluation, especially in the exceptional assessment. Assessment of learning disabilities as a subset of the exceptional assessment has increasingly been complex and divers, And at the same time requires administration of academic achievement and cognitive abilities scales. Utilizing several psychological scales of cognitive functions, all of which have good psychometric properties, is as an important step in screening, detection and identification of children with learning disabilities. Methods: This study was conducted in three phases: the first phase consists of the theoretical and research background. In the second phase of the pilot administration, identifying the research community and the development of a detailed list of sampling units, the development of the design sample and the sampling unit, the concurrent complete administration of four Tools, Fifth Edition of Stanford-Binet Intelligence Scale, Wechsler Intelligence Scale for children- fourth Edition, Third Edition of woodcock- Johnson Tests of Cognitive Abilities- NU on 30 students with learning disability students in Tehran, The brief report for review and matching was done. In the third phase: Measures of the trial version, which at this stage, performing quantitative and qualitative analysis on some questions, development of the test version, administration on 120 individuals (60 normative students and 60 with learning disabilities in Tehran) and minor amendments to review in some questions and in the process of administration were done. Conclusion: The results obtained from factor analysis and regression can be argued that the developed new scale for assessment of learning disabilities in school children has diagnostic validity and structures. Keywords: Learning disabilities, Fifth Edition of Stanford- Binet Intelligence Scale, Wechsler Intelligence Scale for children- fourth Edition, Third Edition of woodcock- Johnson Tests of Cognitive Abilities-NU, Validity, Reliability, Assessment, Psychometric tools, Cognitive Assessment.