بررسی تاثیر فعالیتهای آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم شهر دهدشت در سال تحصیلی ۹۳-۹۲
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2301
- تاریخ دفاع
- ۰۹ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیروس محبت پور
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر دهدشت در درس علوم تجربی انجام گرفت. روش تحقیق آزمایشی و از نوع پس آزمون و پیش آزمون بود. جامعه این تحقیق دانش آموزان پایه ششم شهر دهدشت بودند. در این پژوهش 192 دانش آموز پایه ششم مقطع ابتدایی به سه شیوه ی سنتی، آزمایشگاهی و آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری آموزش دیدند. برای ارزیابی عملکرد آزمودنی های این پژوهش از آزمون محقق(معلم) ساخته پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. با استفاده از پیش آزمون پیش دانسته های دانش آموزان در مباحث پیش بینی شده برای آموزش مورد سنجش قرار گرفت. پس از اجرای پژوهش در دو مرحله از آزمون، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی مورد سنجش قرار گرفت. در مرحله اول تا پایان نیم سال اول همه دانش آموزان به شیوه سنتی و از نیم سال دوم در سه گروه، به سه روش تدریس سنتی، آزمایشگاهی و آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری آموزش دیدند. جهت تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخش شد، دانش آموزانی که به روش آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری آموزش دیده اند از پیشرفت تحصیلی بیشتری نسبت به دانش آموزانی که به دو روش دیگر آموزش دیده اند برخوردار بوده اند. درضمن دانش آموزانی که به روش آزمایشگاهی آموزش دیده اند در مقایسه با دانش آموزانی که به روش سنتی آموزش دیده اند، از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخورداراند. براساس آزمون تحلیل کوواریانس اثربخشی روش تدریس آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری نسبت به دو روش تدریس دیگر بیشتر می باشد. هم چنین این پژوهش اثربخشی این روشهای تدریس را در دو گروه دختر و پسر مورد بررسی قرار داده است که عامل جنسیت در سطح خطای (05(p تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. هرچند در مرحله پس آزمون دختران از میانگین پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار بودند اما این تفاوت در تحلیل کوواریانس معنادار مشاهده نشد. کلید واژه : فعالیت های آزمایشگاهی مبتنی بر همیاری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان پایه ششم
- Abstract
- Abstract This study attempts to investigate the effect of laboratory activities which are based on collaboration on the educational improvement of the six-year preliminary students in the Applied Science in Dehdasht, Iran. The research methodology benefits from pre-tests and post-tests. The participants were the preliminary six-year student in Dehdasht. In this study, 192 preliminary six-year students were taught based on traditional and experimental and collaborative- experimental way of teaching. To evaluate the performance of the participants, the Teacher-made Test for educational improvement was used. By using pre-tests, the students’ knowledge of the predicted materials to be taught were assessed. After conducting the study, the students’ improvement regarding the Applied Science Were assessed during two steps. In the first steps, all the students were taught based on the traditional way till the end of the first semester. Then, in the second step, they were taught through three ways of teaching- traditional, experimental and collaborative-experimental- in three groups. Co-Variation test was used to analyze data. After analyzing data, the results revealed that those students who were taught based on collaborative –experimental way had a better improvement than those students benefit from traditional way of teaching. Based on Co-Variation test analysis, the effectiveness of experimental way of teaching was more than the other two ways of teaching. Also, this study investigated the effectiveness of these ways of teaching in two groups- male and female students. The gender in the level of (p<.5) did not reveal any significant difference. However, the female students revealed a better GPA in the post test but this difference was not significant. Keywords: Laboratory activities which are based on collaboration, Educational improvement, The six-year preliminary students.