عنوان پایان‌نامه

سبک مقابله ای والدین وحمایت اجتماعی ادراک شده با رشد مهارتهای اجتماعی در کودکان سندرم داون



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سبک مقابله ای والدین وحمایت اجتماعی ادراک شده با رشد مهارتهای اجتماعی در کودکان سندرم داون" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 396;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67599
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مقابله¬ای والدین و حمایت اجتماعی ادراک شده با مهارت های اجتماعی کودکان با سندروم داون انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه والدین وکودکان سندروم داون شهر تهران در سال 1393 است. حجم نمونه بادرنظر گرفتن حجم نمونه معمول برای تحقیق همبستگی و نیز با درنظر گرفتن هزینه و زمانی که اجرای پرسشنامه ها نیاز داشت 60 نفر، تعیین گردد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. با مراجعه به کانون سندرم داون شهر تهران، تعداد 60 نفر از والدین دارای کودکان سندرم داون به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس راهبردهای مقابله¬ای لازاروس(لازاروس و فولکمن، 1985)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، 1988)و مقیاس رشد اجتماعی واینلند(ادگار، 1953) پاسخ دادند. نتایج بدست آمده از همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه معنی دار و منفی بین سبک مقابله ای هیجان مدار و رشد مهارت های اجتماعی، رابطه معنی دار و مثبت بین سبک مقابله ای مساله مدار و رشد مهارت های اجتماعی و رابطه معنی دار و مثبت بین حمایت اجتماعی ادراک شده والدین و رشد مهارت های اجتماعی کودکان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبکمقابلهایمسئلهمداربا 5/0 = ?بیشترین تاثیر را بر رشد مهارت های اجتماعی دارد. همچنین نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین سبک های مقابله ای والدین و حمایت اجتماعی ادراک شده وجود دارد. یافته نشان می دهد که رشد مهارت های اجتماعی در کودکان سندرم داون تا حد زیادی به سبک های مقابله ای والدین و حمایت اجتماعی ادراک شده آن ها بستگی دارد.
    Abstract
    The purpose of this study is investigating the relationship between parental coping style and perceived social support with social skills of children with Down syndrome were studied. The study population included all parent and children with Down syndrome in Tehran in 2014.Considering the typical sample size for a correlation study and with respect to cost and time, the sample size in this study is (n=60) . The method of this research is descriptive. With reference to Down Syndrome Association of Tehran, parents of children with Down syndrome, were selected and responded to Coping Strategies Scale Lazarus (Lazarus & Folkman, 1985), Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet,1988) and the Vineland Adaptive Behavior Scales (Edgar, 1953) .Results of Pearson correlation showed a negative relationship between emotion-focused coping style and social skill development there. Between problem-focused coping style and social skill development and between perceived social support from parents and children develop social skills, there is a significant positive relationship. Results of regression analysis indicated that the problem-oriented coping style with ?=0/5 has greatest impact on the development of social skills. The findings suggest that the development of social skills in children with Down syndrome depends largely on their parental coping styles and perceived social support.