تبدیل مدارس دیروزی به مدارس امروزی :نمونه موردی دبیرستان نمازی شیراز
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66909
- تاریخ دفاع
- ۰۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سینا محمدی مظفری
- چکیده
- چکیده: مدرسه به عنوان مکانی برای آموزش و پرورش کودکان، امروزه جایگاه مهمیرا در امر آموزش داراست. بر اساس یافتههای جدید، معماری و کالبد فیزیکی مدارس علاوه بر کمک به یادگیری، در تربیت شخصیت کودکان تأثیر میگذارد. و از این رو با غنی کردن محیط مدارس می توانیم فرایند آموزش و پرورش در مدارس را بهبود بخشیم. بدین منظور در ابتدا باید الگوی مدارس تغییر پیدا کند، هرچند آنچه امروزه بهعنوان الگوی فعلی مدارسمان بکار گرفته میشود در زمان پیدایش خود حرکتی مترقی برای پاسخگویی به اجرای نیازهای آموزشی جدید به شمار میرفت. اما امروزه با گذر زمان و شناخت نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، دیدگاه متخصصان حوزهی تعلیم و تربیت نسبت به محیطهاییادگیری افقهای وسیعی را درنوردیده است. بنابراین متناسب با این تغییرات، کالبد فیزیکی مدارس نیز باید اصلاح گردد. در این پژوهش با مروری تاریخی بر تغییرنظامهای آموزش و پرورش و شکل گیری مدارس جدید، به روند شکل گیری کالبد فیزیکی مدارس جدید اشاره گردیده است و دلایل متناسب نبودن محیط های آموزشی جدید، با نیازهای آموزشی امروزی، مورد بررسی قرار گرفته است. و با اشاره به تأثیرات عوامل محیطی و کالبدی مدارس بر یادگیری و تربیت افراد، در راستای تبدیل مدارس دیروزی به مدارس امروزی، اصولی برای طراحی فضاهای داخلی مدارس جهت متناسبسازی با شیوههای آموزشی جدیدمطرح گردیده است. به منظور اجرای این الگوها در قدم بعدی دبیرستان نمازی شیراز به عنوان یک نمونه موردی انتخاب گردید و با توجه به اهمیت تاریخی این بنا، با شناخت قوانین داخلی و بین المللی در زمینه مرمت و روشهای متناسب سازی محیط های آموزشی،سعی در امروزی کردن این مدرسه ضمن حفظ ارزشهای تاریخی بنا گردیده است. واژگان کلیدی:آموزش، مدارس امروزی، فضاهای آموزشی تاریخی، تغییر کاربری، دبیرستان نمازی
- Abstract
- Schools are now regarded as an intrinsic part of the communities and they have an undeniable role in the education of students. According to the new studies in psychology, architectural space can play a great role in shaping the child’s character and also students' learningoutcomes. Therefore, by increasing environmental quality and aesthetics in design, a greater level of education in schools can be achieved. The methods of education must be changed during the time. As new technologies like iPods and iPads make their way into learning environments, we have to be constantly willing to re-imagine those environments.That kind of re-imagining can be scary for some, and it will definitely require us to re-examine the structure of our schools.Some of these activities were not exist in the past and so they need new spaces to design. In this research, both of the old and new methods of education were studied in the first step and then the reasons of the old schools’ spaces mismatch with thenew educational needs, have been described. By considering these new methods and needs, this thesis is shown a principal guidance for transforming old schools to modern schools for architects.In this regard, an old historical school in Shiraz, (Namazi high school) was chosen as a case study and a new renovation scheme is designed for it based on therestoration methods to adapt the old historical building by the new facilities and spaces that a modern school requires in 21th century. Keywords: Education, Modern schools, Historical learning space, change, Namazi high school