تبین و ارزیابی آموزش حقوق عمومی در مقاطع آموزش عمومی ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3887;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76108
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه آقازاده
- استاد راهنما
- ابراهیم موسی زاده
- چکیده
- آموزش، از مهم¬ترین موضوعات مورد بحث صاحب¬نظران حوزه¬های مختلف، در دنیای معاصر محسوب می¬شود و نیز هنگامی که با حقوق شهروندی همراه می¬شود، مختصات چندوجهی¬تری را دربرمیگیرد. در حقیقت، آموزش حقوق شهروندی مقوله¬ای است که ارتباط زیادی با مفهوم دولت (نظری? پشتیبان آن، سازوکارهای نظام حقوق اساسی و...) دارد. از این رو، آموزش حقوق شهروندی و مسائل پیرامون آن، جز اینکه بواسط? وجه سامان¬بخش و تنظیمی حقوق در معنای عام تمشیت می¬شود، دارای چالش¬ها و موانعی گوناگون (متناظر با نوع دولت و فرهنگ جامع? متن) است بنابراین در این پژوهش تلاش کردیم به یک پرسش اساسی پاسخ دهیم که با در نظر گرفتن مولفهها و ابعاد تربیت شهروندی وضعیت فعلی مدارس و قوانین و مقررات آموزشی در ایران از منظر ترویج آموزش حقوق شهروندی چگونه است. در فصل اول با رویکردی عمدتا توصیفی به بررسی ضرورت وجودی امر آموزش حقوق شهروندی و ابعاد و مولفههای آن مهم پرداختیم. در فصل دوم با انجام یک تحقیق میدانی نمایی از وضعیت فعلی آموزش حقوق شهروندی در ایران را ارائه دادیم و به تعاقب آن با تحلیل قوانین و مقررات و ناکاراییهای موجود به تبیین موانع موجود پرداختیم و درصدد پاسخ به سوال اصلی تحقیق برآمدیم. در نهایت با استفاده از سازوکارهای نظام حقوق اساسی مدرن (ذیل نظری? توسع? حقوقی)، راهکارها و پیشنهاداتی درخور اصلاح و بهبود نظام آموزشی ایران، در اختیار گذاشتیم
- Abstract
- ندارد