ارزیابی تاثیرات متقابل نظام کاربری زمین و سیستم حمل و نقل بر یکدیگر، مورد مطالعاتی: خیابان امام رضاو احمد آباد مشهد
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65998
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محبوبه خواجوی
- استاد راهنما
- محمدمهدی عزیزی
- چکیده
- کاربری و زمین و حمل و نقل دو روی یک سکه اند. تصمیماتی که بر روی یکی موثر است بر دیگری هم تاثیر گذار می باشد. در نتیجه هماهنگی بین تصمیمات برنامه ریزی حمل و نقل و کاربری زمین به آن جهت که هر دو در جهت تکمیل یکدیگرند(تا به صورت مجزا یا در تضاد با یکدیگر) از اهمیت زیادی برخودار است. چنین رویکردی امکان هایی فراهم می آورد مبنی بر این که تصمیمات برنامه ریز ی حمل و نقل از اهداف کاربری زمین حمایت کرده و نیز تصمیمات کاربری زمین اهداف بخش حمل و نقل را حمایت و تسهیل نماید. با توجه به رشد روزافزون وسایل نقیله عمومی و افزایش خودروهای شخصی و با عنایت به اینکه هر روز شکل ترابری و ترافیک در کلانشهرها مانند مشهد بیش از پیش رو به وخامت میرود و مشکلات مربوط به آن روز به روز دامنه ی وسیعتری میگیرد، نیاز به مدیریت یکپارچه حمل و نقلی و در نظر گرفتن تاثیر سیستم حمل و نقل و نظام کاربری زمین بیش از پیش ضرورت می یابد. در این پژوهش تاثیرات متقابل سیستم حمل و نقل شهری و نظام کاربری زمین با توجه به شاخص ها و معیارهایی که مستخرج شده از مبانی نظری و تجربی فصل دوم این پژوهش می باشند در دو مورد مطالعاتی یکی خیابان احمدآباد و دیگری خیابان امام رضا(ع) در مشهد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. نوع پژوهش توسعه ای-کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس حل مسئله می باشد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل به دو صورت کیفی و کمی و نیز با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای صورت گرفته است. بدین منظور تاثیرات متقابل بین سیستم حمل و نقل شهری و نظام کاربری زمین از طریق مطالعات کتابخانه ای(کتاب،مقالات،منابع معتبراینترنتی،گزارشات و مدارک سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد، شهرداری مشهد و نهاد مطالعات و برنامه ریزی توسعه و عمران مشهد) و برداشت های میدانی شناسایی و سپس به تحلیل آن و نیز ارائه راه حل جهت برطرف نمودن مسائل موجود، اقدام خواهد گردید. بدین صورت که حمل و نقل و کاربری زمین به تعدادی شاخص قابل اندازه گیری تبدیل خواهد شد و رابطه آن ها از طریق فرایند تحلیل شبکه ای ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از مهمترین یافته های این پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد:اثبات موضوع پیوستگی حمل و نقل و کاربری زمین و نیز ارائه راهکارها و پیشنهادات اجرایی برای برنامه ریزی در محدوده مورد مطالعه واژگان کلیدی: برنامه ریزی کاربری زمین،برنامه ریزی حمل و نقل، فرایند تحلیل شبکه ای
- Abstract
- land use and transportation are two sides of the same coin, Effective decisions are based on one another is impressive. As a result of coordination between transport and land use planning decisions for both in order to complete each (To be separately or in conflict with each) other Asin is of great importance. Such an approach provides the possibility of Transportation planning decisions that support the objectives of land use And land use decisions to support and further the goals of the transport sector. Due to the growing public vehicles and private cars increase Considering the fact that every form of transport and traffic in cities like Mashhad is deteriorating further and take a wider range of problems relating to the day-to- day Need to consider the impact of the integrated transport and land use system and the system finds more than ever . In this study interactions in the urban transport system and land use systems Based on the criteria and standards that have been extracted from the second season of this research are theoretical and empirical In two studies , one street to another street Ahmadabad and Imam Reza in Mashhad Will be evaluated. Type of Research Application development And the nature and methods Cross-sectional And is based on problem solving. Data collection in a library And method of analysis Both qualitatively and quantitatively And have been using the analytic network process. The purpose of the interaction between transport and urban land use system Through library studies (Books, articles , resources Mtbrayntrnty , reports and documents of transport and traffic of Mashhad, Mashhad Municipality and Planning Research and Development Institute Mashhad) And field identification and analysis , as well as solutions to address the problems . action will be That transportation and land use will become measurable indicators And their relationship with the analytic network process Will be examined. The main findings of this research can be noted: Proving the continuity of transport and land use And also offers solutions and executive Planned for the area studied. Keywords:Land use planning , transportation planning , analytic network process