عنوان پایاننامه
بازنگری و بررسی قابلیت اعتمادو روایی سامانه خبره در تشخیص اختلال طیف در خود ماندگی کودکان ۲ تا ۶ سال
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77138;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2522
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مرضیه مهردادفر
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بازنگری و بررسی روایی و اعتبار سامانه خبره تشخیص اختلال طیف درخودماندگی است. روش: به منظور تحقق هدف پژوهشگر، در این پژوهش نمونهگیری به صورت آنلاین انجام شد و داده های گردآوری شده از 67 والد کودکان درخودمانده، 33 والد کودکان با نشانگان داون و 60 والد کودکان عادی جهت بررسی توانایی و قدرت و حساسیت تشخیص افتراقی سامانه و بررسی میزان خطاهای صلبی و ایجابی با استفاده از روشهای تحلیل تمیز و یادگیری ماشین(جنگل تصادفی)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین روایی ملاکی سامانه از طریق میزان توافق نمره گذاران بررسی شد. در ادامه پایایی سامانه از روش بازآزمایی بررسی و به منظور بررسی روایی صوری از نظرات متخصصان در مورد قدرت تشخیص گویهها استفاده شد. در نهایت میزان رضایتمندی کاربران در استفاده از سامانه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان دادند که سامانه خبره از میزان اعتبار بالا و روایی ملاکی مناسبی برخوردار است. به طوری که سامانه مذکور، توافق خوبی را با نظر متخصص (94درصد) نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که این سامانه در تشخیص افتراقی بین دو گروه درخودمانده و عادی (در دامنه 90 تا 97 درصد) و در تشخیص افتراقی بین سه گروه در تشخیص اختلال درخودماندگی از حساسیت تشخیص بالایی برخوردار است(91 درصد). اما در تشخیص افتراقی سه گروه، درصد حساسیت تشخیص کودکان با نشانگان داون متوسط است(60 درصد). بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه سامانه خبره ضریب اعتبار و روایی بالایی را در تشخیص افتراقی بین سه گروه درخودمانده، نشانگان داون و عادی نشان داد این سامانه می تواند به عنوان ابزار غربالگری برای افتراق کودکان درخودمانده و عادی به کار رود اما در تشخیص افتراقی از سایر اختلالات از جمله نشانگان داون ضرورت بررسی مجدد پایگاه دانش سامانه به منظور کاهش خطاهای صلبی و ایجابی وجود دارد. کلید¬واژه: درخودماندگی، نشانگان داون، سامانه خبره، تشخیص
- Abstract
- Abstract Aims: the aim of this study was the reviewing and studying of validity and reliability of expert System for diagnosis of Autism Spectrum Disorders (ASD). Method: For Achievement to the researcher aims in this study, Sampling was done on line and data from 67 parents with ASD children, 33 parents with mental retardation children and 60 parents with normal children were analyzed for studying of ability, Specificity and Sensitivity of Expert system diagnosis and studying of negative and positive errors using method of discrimination analysis and learning of machine (random jangle). Also, criterion-based validity of system was studied by graders agreement. Also, the reliability of system was studied by test-retest and face validity was studied by viewpoints of professionals about diagnosis power of items. At the end, the satisfactory of users from this system was studied. Findings: The results showed that this system had high criterion-based validity and reliability. The agreement between professionals was 94%. Also, the results showed that this system had high sensitivity in diagnosis of normal from ASD children (90-97% range) and between 3 groups (91%).However, in differential diagnosis between 3 groups, percent of diagnosis sensitivity in Down children was average (60%). The results from studying of face validity from viewpoints of professionals showed that the items had high ability for diagnosis of ASD. Discussion and conclusions: Expert system showed high validity and reliability in differential diagnosis between 3 groups (ASD, Down syndrome and normal children). Therefore, this system can use as good screening tool for differential diagnosis of normal and ASD children. But in differential diagnosis from other disorders such as Down syndrome, it is necessary to again study system knowledge base to decrease positive and negative errors. Keywords: Autism Spectrum Disorder, Down Syndrome, Expert System, Diagnosis.