عنوان پایاننامه
بررسی تفکر مدرسان زبان انگلیسی از دیدگاه همکاران
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1419;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81067;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1419;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81067
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- رویا آقائی مطلق
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- تحقیق پیش رو به بررسی چگونگی غلبه بر مشکلات مدیریت کلاس درس توسط معلمان می پردازد.معلمان می بایست روند تدریس خود را به صورت انفرادی یا گروهی بررسی کنند. یکی از مواردی که در روند پیشرفت ایشان تاثیربسزایی دارد مشاهده کردن کلاس هایشان توسط همکاران یا سوپروایز می باشد.دراین تحقیق تلاش شده است تا تاثیر رهبری همکاران و رهبری سوپروایزرکه روشی سنتی تر است را بر روی خود باوری دبیران، همین طور پیشرفت مهارت درک مطلب دانش آموزان مورد بررسی قراردهد. همچنین باورها ، تفکرات ، احساسات و روشهای مختلف آموزشی که معلمان در طی دوره ی زمانی تحقیق کسب می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.36 معلم زبان انگلیسی و 99 زبان آموز در این تحقیق شرکت کرند.میانگین سن دبیران 28 سال و میانگین تجربه ایشان 4 سال می باشد. سن زبان آموزان بین 15 تا 24 سال بامیانگین سنی 18 سال می باشد که همگی در زبان سرای ملل در شهر فردیس کرج مشغول به تحصیل بودند.دوربین های مدار بسته نصب شده در کلاس ها یکی از اصلی ترین وسایل مورد استفاده در این تحقیق بوده است، همچنین فرم های ارزیابی و مشاهده ی کلاسی دبیران و لیست سوالات ( مصاحبه) از دیگر وسایل مورد استفاده بوده است.نتیجه نمرات حاصل شده در برگه های ارزیابی نشان داده است که نظرات انتقادی همکاران نتیجه ی بهتری نسبت به کلاس هایی که معلمانشان در این تحقیق شرکت نداشته اند، داشته است. بهر حال با در نظر گرفتن نمرات در مهارت درک مطلب دانش آموزان تغیر بسزایی در بین 3 گروه شرکت کننده( نظرات همکاران ، نظرات سوپروایزر و گروه بدون بازخورد) مشاهده نشد. همچنین نتیجه مصاحبه با دبیران شرکت کننده نشان داد که معلمانی که در گروه نظرات انتقادی همکاران بودند عقاید پراکنده¬ی زیادی در مورد مفید بودن دستورالعمل های دریافتی داشتند. از طرفی دیگر دبیران در گروه سوپروایزر کاملا از دستورالعمل های دریافتی راضی بودند. اصراربه معلم در تغیر روشها همچنین به اجماع نرسیدن بر سر روش واحد در گروه همکاران و عدم حضور یکی از مسولین آموزشگاه در جلسات همگی از عوامل نارضایتی معلمان بود. نتایج و یافته های این تحقیق نشان می دهد که اگرچه همکاران کمک زیادی در پیشرفت همدیگر دارند اما رهبری و هدایت این گروه بسیار سخت و دشوار می باشد.
- Abstract
- Teachers need to learn how to go beyond engagement in classroom management and be involved in reflective practice. They need to reflect on their practice, either individually or in groups. Being observed by peers or the supervisor especially if it is for educational purposes rather than assessment can help them develop professionally. The present study was an attempt to examine the effect of peer coaching against that of supervisor coaching, which is the more traditional method in teacher training, increasing teachers’ efficacy as well as their students’ reading comprehension skill. In addition, teachers’ beliefs, thoughts, and feelings about the type of instructions they received were examined. Thirty-six English language teachers and 99 students participated in the present study. The results showed that the peer coaching group could outperform the control group in their total score as well as three out of five components examined in the teacher observation and evaluation form. However, regarding the change in learners’ reading comprehension skill, no significant difference was found among the three groups of students whose teachers had received peer coaching, supervisor coaching, and no instruction at all (control group). The results of the interviews revealed that teachers in the peer coaching had a more diverse range of opinion regarding the usefulness of the instruction they went through. On the other hand, the teachers in the supervision group had found the instruction quite useful. Resistance to change on the part of the teachers and not being able to reach a collective decision due to the absence of an authority were among the main drawbacks mentioned by teachers in the peer coaching group. The findings of the present study indicate that although peer coaching can help teachers develop professionally, it might be found to be very difficult to administer due to the subtleties involved.