عنوان پایاننامه
تاریخچه عکاسی قم
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81494;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81494
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- نسرین شیخ حسن
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهران مهاجر
- چکیده
- تاریخ هنر هر کشوری هویت و روح ملی مردمان آن کشور را مشخص می¬کند. مطالعه¬ی تاریخ هنر، ضمن شناخت عمیق آن موجب شناخت نقاط قوت برهه¬های زمانی تأثیر گذار را شده که می توانیم با ادغام با خلاقیت فردی، اثر هنری¬ای با هویت ملی خلق کنیم. برای شناخت عمیق¬تر و دقیق¬تر تاریخچه¬ی عکاسی ایران، تاریخچه¬ی عکاسی شهرهایی که ورود عکاسی به آن سریع¬تر بوده، می¬بایست مورد بررسی قرار گیرند. به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س) و بودن در مسیرهای راههای ارتباطی مهم در زمان قاجار، بسیاری از عکاسان درباری به شهر قم سفر کرده و از آن عکاسی نموده¬اند. از اینرو قم از شهرهایی بوده که عکاسی به آن سریع¬تر از دیگر شهرها وارد شده است. برای بررسی این تاریخچه¬ی عکاسی می¬بایست این مسائل مورد بررسی قرار گیرند: برای نخستین بار عکاسان فرنگی از این شهر عکاسی نموده یا عکاسان درباری و نیز هر کدام از این عکاسان چه تصویری از این شهر ارائه نموده¬اند؟ مسئله¬ی مهم دیگر این است که مردم قم چه برخوردی با این اختراع کرده و چگونه از آن استفاده نموده¬اند؟ سپس می¬بایست سیر تحول عکاسی در این شهر مورد پژوهش قرار گیرد. از این رو برای پژوهش در تاریخچه¬ی عکاسی این شهر با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای و تحقیقات میدانی، عکاسی قاجار و پهلوی مورد بررسی قرار گرفته¬اند. با جمع¬آوری و تحلیل داده¬ها مشخص شد که عکاسان درباری ابتدا از این شهر عکاسی نموده¬اند و تغییرات ساختاری و سیاسی و اجتماعی شهر موجب شد مردمی که فرمانبردار حاکم بودند به شهروندی دارای حق و حقوق اجتماعی تبدیل شوند. از این به بعد است که قمیان دارای اعتماد به نفس شده و از خود عکس می¬انداختند. عکاسخانه¬ها روز به روز بیشتر شدند و به مرور زمان عکاسی در ارکان مختلف زندگی مردم وارد شد.
- Abstract
- The history of art every country specifies the national identity and spirit of people of that country. The study of the art of history causes to identity the weak point of effective temporal stages and to create an arty work with national identity along with knowing it deeply. To know photography history of Iran, it is necessary to investigate the photography history of cities in which photograph enters earlier and faster. Because of the holy shrine of masomeh and being in important communicative ways in Qajar age, many courtly photographers have traveled to Qom and have photographed it. To investigate the photography history, this issues must be investigated: Foreign or courtly photographers have photographed this city for the first time or and what picture each of them have presented? Other important issue is that what was the reaction of people of Qom toward this invention and how do they use it? Then, the revolutionary trend of photograph in this city must be investigated. So, to study the photography history of this city by using library studies and field research, Qajar's and Pahlavi's photograph have been investigated. It is identified by gathering and analyzing data that courtly photographers first have photographed this city and structural, political and social change of this city converted people who were obedient people to citizens who have social rights. After that, people of Qom have had the confidence and have photographed themselves. Photograph's studio increased day by day and it entered all dimensions of people's life. Keywords: Courtly photographers, foreign photographer's, people of Qom, primary gesture, photograph of studio.