عنوان پایاننامه
عکاسی،گردشگری،گردشگر
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68578
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- نسیم خدیوی زند
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- گردشگری یعنی عکاسی، ما سفر می¬کنیم تا ببینیم و عکس بگیریم. میل به آنجا بودگی و از آن خوسازی مکان¬های گردشگری از طریق عکس¬ها و تصاویر در جهان مدرن به صورت یک باور اجتماعی و فرهنگی درآمده است، از این رو باید بسترهای این باور را در تاریخ جستجوکرد. امروزه درک انسان مدرن به کمک امر دیداری محقق می¬گردد در اثر چرخش و تکثیر عکس¬ها و تصاویر تجاری گردشگری امر دیداری هژمونیک می¬شود، به عبارتی هژمونی دیداری در گفتمان گردشگری درک و باور ما را به دیدن و عکس گرفتن از مکانی مشخص تقلیل داده است. از این رو، عکاسی گردشگری را نه تنها با رویکردی تاریخی بلکه باید در زمینه¬های اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرارداد. در ابتدای این پژوهش، بسترهای اجتماعی و فرهنگیِ سفر و دیدن در دوران پیشاعکاسی، که منجر به تولد همزمان گردشگری و عکاسی در سده¬ی نوزدهم شده است، و سپس عکاسی بررسی می¬شود. علت و عوامل گسترش امر دیداری و برجسته¬شدن آن به صورت یک نیاز برای درک جهان را وابسته به مناسبات قدرت و دانشی می¬داند که با اختراع عکاسی به جایگاه محکم¬تری می¬رسد. این نوشتار نشان می¬دهد چگونه گفتمان گردشگری در اثر تکثیر و چرخش عکس¬ها چشمان انسان مدرن را کادربندی می¬کند، به طوری که حرکت و دیدن او به سوی مکان-های مشخص و از پیش¬تعیین شده سازمان¬دهی می¬شود. در مجموع، هدف این پژوهش توضیح و تبیین یافته¬های تاریخی و جامعه¬شناختی درباره¬ی عکاسی گردشگری است. از این رو دو تئوری برجسته و به هم پیوسته در مباحث جامعه¬شناختی بریتانیا برگزیده و به تلخیص درآمده است. نگاه گردشگر و اجرای عکاسی گردشگری مباحثی است که جان اری و جوناس لارسن به صورت تز و آنتی¬تز عرضه کرده¬اند. آنها در این نظریات، کردوکار عکاسی را با وجه بازنمایی و نابازنمودی در گفتمان گردشگری به گونه¬ای ترتیب اثر قرار داده¬اند، که هریک جداگانه امرمصرفی و تولیدی مکان¬های گردشگری را تثبیت می¬کنند. در انتهای این پژوهش، نمونه¬هایی از عکاسی گردشگری در جزیره کیش به صورت خودنگاری و مردم نگاری، در جهت ارائه سنتزی، مورد بررسی قرار گرفته است.