عنوان پایان‌نامه

طراحی اسباب بازی نوین با رویکرد الگوهای رباتیک



    دانشجو در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی اسباب بازی نوین با رویکرد الگوهای رباتیک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65073
    تاریخ دفاع
    ۲۹ تیر ۱۳۹۳

    بیشتر محصولات روباتیک امروزه برای کمک کردن و سرگرمی مردم در خانه، موسسات و محل کار طراحی شده اند. این محصولات به عنوان محصولات اجتماعی عمل می کنند.منزل محل اسکان بسیار از نیازهای خاص انسانی است. کودکان و خانواده هایشان نیاز به محصولاتی دارند که طراحی در آنها به صورتی لحاظ شده باشد که ارزشهای اجتماعی و فرهنگی آنها را علاوه بر حفظ کردن؛ ارتقاء نیز ببخشد، مخصوصا خانواده های مهاجر که به سبب قرارگیری در فرهنگ غالب، فرهنگ مادریشان مورد تهدید است و آن را نمیتوانند به درستی به فرزندانشان انتقال دهند. پژوهش پیش رو سعی دارد تا به کمک فن آوری روباتیک، در قالب اسباب بازی، محصولی اجتماعی/ فرهنگی طراحی کند تا بتواند آمیزه های فرهنگی و ارزشی را در بطن خود داشته باشد تا کودک بتواند با فرهنگ مادری خود آشتی کرده، نکات آن را به درستی کسب کرده و هویت اجتماعی از خود بسازد که حاصل از چند فرهنگی است که در آن تبعیضی موجود نباشد. در این پژوهش مفاهیم اجتماعی، فرهنگی، روبات ها، بازی و اسباب بازی بیان میشود، سپس به مطالعات کتابخانه ای در خصوص تعاملات و طراحی در امر روباتیک،اسباب بازی و فرهنگ بازی نوین پرداخته میشود. در ادامه به نقد وضعیت موجود در اسباب بازی های روباتیک پرداخته میشود. بعد از آن، تحقیقات میدانی توسط ارائه نتایج آزمایش دسته بندی ادراکی، پرسش نامه و مصاحبات برخط و رودر رو پرداخته میشود تا به کمک آن به روش طوفان ذهنی، روش کاربر محور زیبا و هرم بازی الگو های طراحی نهایی مشخص و ارزیابی شود. در نهایت طرح نهایی ارائه شده، ارزیابی صورت گرفته و پیرامون آن بحث میشود. نهایتا نتیجه گیری میشود که طرح انتخابی در مسیری درست قرار دارد و اسباب بازی های روباتیک نیازمند الگو های اجتماعی/ فرهنگی بیشتری هستند و نیاز به ایجاد سرگمی های اجتماعی/ مشارکتی بیشتری برای توسعه جامعه ای بهتر و دور از تبعیض دارند. واژگان کلیدی: روبات، اسباب بازی، کودک، فرهنگ
    Abstract
    Most robotic products are designed for helping or entertaining people in home, institutes or working spaces. These robots operate as social products. Tools, Spaces, services and systems which man forms his social relations with. Home is where many of the human’s special needs exist. Children and their parents need products which are designed not only to maintain their social and cultural values, but to develop them further, specially the immigrant families whose cultural values are under threat from the dominant culture and can’t pass them on easily to their children. The research in hand, with the help of robotic technology in the form of a toy, tries to design a social/ cultural product which contains cultural values within it so that the children can make peace with their maternal culture, grasp its positive points and as a result, make a social identity which is based on “multi culturism” and has no prejudice in it. In this research, the meaning of robotics, social identities, culture, play and toy are explained. Next is literature review which revolves around design and interaction in robotics, toys, the new play culture and how children create their social identities. The research is followed by looking at the current robotic toys in the market, and then field research is proposed by results of a questioner , perceptive sorting along with online and one on one interviews so with their help, by using brainstorming, Ziba’s user centered method and play pyramid, the final standards are designed and evaluated. In the end, the final design is proposed and the preliminary evaluation is mentioned and a discussion will be made on the matter. The results indicate that the final design is on the right path and robotic toys need more social/ cultural patterns and need to create more social/ interactive plays for making a society without discrimination. Key words: Robot, Toy, Child, Culture