طراحی وسیله نورپردازی برای فضای شخصی مبتنی بر رویکرد استعاری
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64998
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- راضیه مهدیه نجف ابادی
- استاد راهنما
- نسرین مقدم
- چکیده
- استعاره از نخستین روزهای شکل¬گیری آگاهی همپای زبان، ذهن انسان را رشد داده است. واژه¬ی استعاره از ریشه¬ی عاریت به معنای انتقال معنی از عنصری به عنصر دیگر است: یعنی عنصری که مفهوم مشخص تر و اغلب ناشناخته شده¬تری دارد، تمام یا قسمتی از معنای خود را به عنصر دیگری که اغلب کم¬تر شناخته شده است منتقل می¬کند. استعاره طی فرایند برجسته¬سازی تعابیر متفاوتی از دنیای پیرامون به فرد ارائه می¬دهد و به این ترتیب تصویر او را از زیست¬بوم خود دگرگون می¬کند. انسان مدرن در زندگی هرروزه¬ی خود با محصولات صنعتی درگیر است و این محصولات بخش اعظمی از زندگی او را نشکیل می¬دهند. بنابراین به¬کارگیری استعاره در این محصولات امکانات فراوانی برای گسترش فضای ذهنی بشر فراهم می¬کند. این مسئله اهمیت بررسی استعاره را در این اشیا نشان می¬دهد. هدف از این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد بررسی جنبه¬های مختلف استعاره در این دسته از اشیا است. با بررسی تعاریف استعاره از دو منظر روانشناسی شناختی و ساختارگرایی مبنایی برای واکاوی در زبان محصول به دست آمد. براین اساس محصولات صنعتی طراحی شده طی سه دهه¬ی آخر قرن 20 واکاوی شدند تا چارچوبی برای خلق استعاره در این دسته از اشیا به دست آید. در انتها با استفاده از این مدل ذهنی و بهره¬گیری از مفاهیم مربوط به نور در فرهنگ ایرانی ادواتی برای نورپردازی طراحی شدند.
- Abstract
- In most primary stages of emergence of consciousness it was metaphor that along with language extended the borders of mind and through that the imagination of human being from the world he was living in. metaphor is a very vast concept, it sometimes hides within human communicational body and sometimes through salience process makes mind to evoke. Every day products because of their close relationship with people are very important in their daily life. Applying metaphor in designing these products can be so crucial whether from communicational aspect of view or from its attraction viewpoint. In this descriptive- analytical survey different aspects of metaphor were studied according to two frameworks; structuralism and cognitive psychology. The selected cases were products designed and launched in years from1970 to 2000 in 3 schools called Radical Design, Memphis and Droog Design. The main attribute of these products is challenging the semiotic system that was the paradigm of 60’s; functionalism and geometric purism. In this way a framework was defined for designing metaphorical products. In accordance to this framework, considering the importance of geographic and historic culture in postmodern art, and symbolic aspects of light in Iranian culture concepts of lightings was designed to induce ethical-spiritual messages about human being life.