عنوان پایان‌نامه

طراحی خدمات برای درمانگاه داندانپزشکی شهید محمد منتظری



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی خدمات برای درمانگاه داندانپزشکی شهید محمد منتظری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10739;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69398
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

    بخش بهداشت و درمان همواره از مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با زندگی افراد بوده است که هزینه‌های زیادی هم از جانب بخش‌های دولتی و هم از سوی بیماران و کاربران، برای آن صرف می‌شود. اهمیت این بخش از سویی به دلیل در ارتباط بودن با سلامت افراد است و از سوی دیگر به دلیل پرهزینه بودن آن است. بخش درمانی در کشور ما نیز دچار مشکلات فراوانی است که نیازمند توجه و طراحی‌های جدید به منظور رفع آن‌ها است. از جمله بخش‌های درمانی که باید به آن اهتمام ویژه‌ای نشان داد، خدمات مرتبط با دهان و دندان است. مراکز دندان‌پزشکی اغلب با مشکلات زیادی مواجه هستند و مراجعه کنندگان تجربه خوشایندی از آن‌ها ندارند. از سویی بیماری‌های دهان و دندان در کشور ما آمار بالایی دارد که علاوه بر مشکلات مستقیمی که برای افراد ایجاد می‌کند، زمینه‌ساز سایر بیماری‌ها نیز هست. به همین دلیل طراحی خدمات برای درمانگاه دندان‌پزشکی به عنوان موضوع این پژوهش برگزیده شد. طراحی خدمات زمینه‌ای نوظهور است که با استفاده از تخصص‌های گوناگون، طراحی برای ایجاد بهبود در ارائه خدمات و خلق ارزش‌های جدید را فراهم می‌کند و هدف آن افزایش رضایت کاربران و فراهم آوردن تجربه‌های خوشایند و همچنین ارتقاء سازمان ارائه دهنده خدمات است. محل انجام پروژه «درمانگاه تخصصی دندان‌پزشکی شهید محمد منتظری» وابسته به دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه شاهد بوده است. در این پژوهش که مبتنی بر طراحی‌نامه صورت پذیرفته است، ابتدا با روش‌های پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، تحلیل سلسله مراتبی و صحبت با کارشناس نسبت به شناخت محیط و کاربران اقدام شد. در نتیجه مشکلات موجود در درمانگاه مورد شناسایی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش الماس دوگانه و روش‌هایی همچون طوفان فکری و با استفاده از نتایج به دست آمده از اجرای ابزارهای طراحی خدمات همچون نقشه سفر کاربر، مصاحبه‌های متنی، سایه به سایه کاربر، سناریوهای طراحی و نمونه‌سازی اولیه و ایده پردازی انجام پذیرفت. در مرحله بعد ایده‌ها مورد بررسی مجدد قرار گرفتند و بر اساس معیارهای موجود، ارزیابی و پالایش شدند. نتیجه پژوهش به صورت یک بسته خدمات که از دو بخش طراحی برای محصولات محسوس و نامحسوس تشکیل شده است ارائه گردید. در نتیجه اجرای طرح‌های این بسته خدماتی، گستره طول عمر خدمات ارائه شده به کاربر به میزان پاسخگویی به تمامی نیازهای موجود در حوزه سلامت دهان و دندان افزایش می‌یابد. برخی از خدمات به بستر اینترنت برده می‌شود و سازوکارهای اداری درمانگاه ساماندهی می‌گردد. کاربر در تمام دوره درمان و قبل و بعد از آن ارتباط نزدیک‌تر و صمیمی‌تری با درمانگاه خواهد داشت و محیط درمانگاه مکانی خوشایندتری نسبت به گذشته خاهد بود و در نهایت کیفیت درمان افزایش می‌یابد. نتیجه نهایی طراحی خدمات برای این مرکز افزایش رضایت کاربران و ایجاد تجربه جدید از محیط دندان‌پزشکی و در عین حال موجب ارتقا کیفی جایگاه درمانگاه خواهد بود.
    Abstract
    The health sector has always been an important part of people's lives which heavy costs are spent by patients, users and government. Its importance is related to the health of individuals and the costs. Health sector in our country is experiencing a lot of problems that need attention and new design in order to fix them. Including health departments that special attention should be indicated are oral and dental services. Dental Centers are often faced with many problems and their clients feel uncomfortable with the services. On the other hand, oral diseases have high records. In addition to direct problems for individuals, it underlies other diseases as well. This is the reason design for dental services that was chosen as the subject of this study. Service design using the emerging fields of expertise try to improve service delivery and create new values. The project was done in martyr Mohammad Montazeri's Dental Clinic which has been affiliated with the shahed University of Dental School. The research that has been done based on Tarrahinameh initially uses questionnaires, interviews, observation, analysis, hierarchical and talk with Expert knowledge about the environment and the actions of users. As a result, problems were identified in the clinic. Then, using techniques such as brainstorming, double diamond by using the results obtained from the implementation of design tools for user services such as travel maps, interviews, text, shadow to shadow with user, the initial modeling, scenarios and ideas were performed. Ideas were re-examined at a later stage, based on existing standards, and were evaluated and refined. This result is a package that consists of both tangible and intangible; it is designed for products offered. Some services on the Internet are used and administrative mechanisms will be organizing clinics. Users in all of the treatment before and after will have closer relationship with the clinic and the clinic location will be smoother and as a result the quality of care will be increased. Final design services will be for the convenience of users and create new experiences and at the same time promote the quality of the dental clinic's position.