طراحی تجربه غذاخوردن نابینایان در رستوران
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65518
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد عارف صدر
- استاد راهنما
- جمشید امامی, وحید چوپانکاره
- چکیده
- نابینایان در هنگام استفاده از فضاهای عمومی رستوران و کافی¬شاپ دچار مشکلات بسیاری می¬باشند. به این معنا که به دلیل فقدان قوه بینایی و نبود امکاناتی ویژه برای نابینایان در این مکان¬های عمومی، این افراد بهسختی میتوانند از این فضاها استفاده کرده و در این امر به دیگران متکی می¬باشند. از آنجا که یکی از مهمترین فضاهای تعاملات اجتماعی، کافی¬شاپ¬ها و رستوران¬ها هستند، نابینایان از این فرصت تعامل اجتماعی کمبهره بوده و فقط با کمک افراد دیگر می¬توانند تا حدودی از این فضاها استفاده کنند. توجه به مسایل نابینایان (و در مقیاس بزرگ¬تر تمامی معلولان) از جمله نشانه¬ها و معیارهای توسعه¬یافتگی جوامع به شمار می¬آید. بخشی از این توجه می¬بایست از سوی جامعه طراحان مبذول گردد. در این نوشتار ویژگی¬های کلی نابینایان از حیث درک فضا و نیز نحوه¬ی تعاملات اجتماعی و نیز اصول کلی طراحی برای نابینایان از طریق پژوهش¬های کتابخانه¬ای و میدانی بررسی و تحلیل شده است. همچنین محیط، تجهیزات و محصولاتی برای بهینه¬سازی فضای رستوران¬ها و کافه¬ها برای استفاده¬ی نابینایان با رویکرد خلق تجربه طراحی شده¬¬است. فضایی که بتواند بهانه¬ای باشد برای حضور هرچه بیشتر نابینا در فضاهای عمومی و اجتماعی. خلق تجربه¬ی تعامل اجتماعی از اصلی¬ترین اهداف این پروژه بوده است. تعاملاتی که به نابینایان در درک بهتر محیط اجتماعی کمک کرده و حس اعتماد به نفس و خوداتکایی آنان را افزایش دهد.
- Abstract
- The blind people have so many problems using public restaurants and cafes because of their lack of vision and also lack of proper facilities and therefore they have to rely on other people to use these environments. Restaurants and cafes are one of the most proper places for social interaction, and blind people miss this opportunity for socializing. Giving proper attention to blinds’ challenges and problems (and as a big picture, all disabled people) is one of the measurements of social development. A part of this attention must be paid by designers. In this project the outlines of blinds perception of space and also their social interactions are investigated and analyzed through library and field research. Also an environmental optimization and some equipment, facilities and services are designed to create a new user experience for the blinds. A space for encouraging blinds to use public spaces and have more social interactions and to improve their self-confidence. Keywords: Blind, Restaurant space design, Social Interaction Design, Experience Design, Perception of the Space