طراحی ایستگاه اتوبوس تندروی شهری بی آر تی برای شهر تهران با رویکرد انسان محور
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81616;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81616
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- زهرا اینانلویغمورلو
- استاد راهنما
- جمشید امامی, وحید چوپانکاره
- چکیده
- امروزه سیستم های حمل ونقل شهری، بنیان توسعه و پیشرفت کلان شهر¬ها محسوب می شوند و رقابت بر سر یافتن شیوه¬های کارآمد، سریع و با کیفیت حمل و نقل عمومی از چالش های کلانشهر¬ها محسوب می شود. اکنون مدیران شهری می¬دانند شیوه¬هایی که در آنها فاکتور انسان و نیاز¬های در انتخاب ابعاد کیفی و کمی امکانات و تجهیزات و نحوه سرویس دهی و گستردگی در سطح شهر تأثیر بیشتری دارند از اقبال عمومی بیشتری نیز برخوردارند. سیستم حمل و نقل اتوبوس تندرو یا بی¬آر¬تی نوعی حمل و نقل عمومی نوین شهری است که در چند سال اخیر به سبب قابلیت ها¬ی بالای آن مورد توجه بسیاری از کلان شهرها بوده است. چرا که با وجود نیاز به سرمایه¬های زیرساختی بسیار پایین نسبت به سایر شیوه¬ها از کارکرد و قابلیت نفوذ پذیری بالایی در سطح شهر برخوردار می باشد. ایستگاه¬های بی آر تی که اجزای مهم آن بحساب می آیند نه تنها تأثیر بسزایی بر روی عملکرد این سیستم دارند، بلکه به عنوان عناصر مبلمان شهری نیز تأثیر زیادی بر روی کیفیات و چهره شهر می گذارند. متأسفانه ایستگاه های بی آر تی شهر تهران نه تنها عملکرد مناسب و بی نقصی در این سیستم ندارند بلکه به علت عدم تطابق با هویت سازمانی بی آر تی و عدم کیفیت در طراحی و ساخت و جانمایی مناسب, عناصر شهری قابل قبولی نیز به حساب نمی آیند. در این پژوهش نگارنده با انتخاب رویکرد طراحی انسان مدار تلاش نموده است، تا ایستگاه، این عنصر مهم شهری را به کاربرانش که شهروندان شهر تهران می باشند، نزدیکتر نماید. ازینرو پس از شناخت مفاهیم طراحی انسان مدار و بررسی شاخصه های انسان مداری در حوزه های حمل و نقل، مبلمان و طراحی شهری و عوامل موثر بر انسان مداری مانند فاکتور های طراحی جهانی، اقدام به جمع بندی شاخص های طراحی انسان مدار در این سه حوزه مهم شهری گردید. در مرحله بعدی پس از بررسی و شناخت همه جانبه سیستم بی آر تی و عنصر ایستگاه، با استفاده از مشاهده مصاحبه و پرسشنامه اقدام به شناخت استفاده گر این محصول شد. اطلاعات خروجی در نرم افزار های exell و spss تحلیل گردید و بر اساس نتایج تحلیل شاخصه های انسان مداری حاصل از فصل مطالعات انسان مدار، بسط داده شد و به صورت چهار چوب هایی مبنای تولید باید های طراحی قرار گرفت. سپس در بخش طراحی با تولید طرح¬های متعدد و خلاقانه از دریچه مطلوبیت، مجموعه ای از ایده های متفاوت، تولید شد. طرح¬های مطلوب تر از دریچه های امکان پذیر و ماندنی بودن بررسی شده و نهایتاً یک طرح به عنوان طرح نهایی برگزیده شد. این طرح بر بنای باید ها ی طراحی توسعه داده شد و سپس توسط گروهی از طراحان مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و بهبود داده شد و در نهایت طرح و نقشه های فنی توسط نرم افزارها ی مربوط ارایه گردید.
- Abstract
- Nowdays, public transportation systems are basis of development in megacities and finding the efficient, fastest and high quality solutions for improving the transportation system is the main challenge in these megacities. The manager of cities knows very well that the citizens like the transportation systems with good ergonomic factor, well equip features and serviceability. In the recenet years, “Bus rapid transportation” or “BRT” is one of the modern transportation systems uses in the most megacities around the world, because This system has high effiency and high durability with very low infrastructure cost. BRT Stations are the most important element in this transportation system. These stations not only have high influence on efficiency of the system but also the design of these stations as the most spectacle urban furniture in the city has the important role in urban landscape and quality of the city. Unfortunately, The BRT stations in the city of Tehran are in very bad condition and design separately without unique identity and any uniformity. In this thesis the writer chooses human centeric approach in order to create a good relation between the design of BRT stations and the citizens. In this thesis first recognizing human centeric design meanings and then studying HCD (Human Centeric Design) factors in the global standards, transportation field and urban furnitures. At last, analyzing current situation of BRT system of Tehran with interview, observation and questionnaire methods in SPSS and Excel softwares. By putting together all the findings and results the design factors and elements are acquired and uses in the design stages and sketchings. In the design stage four designs draw for BRT station and by adapting sustainablity and efficiency filters on the designs one of the designs chooses for developing in further steps and all details and technical drawings for equipments and connections are designed