هویت سازی بصری- کارکردی خودروی خانواده ایرانی کلاس سدان مبتنی بر سبک زندگی ایرانی-اسلامی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64830
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- بهنام الله بخش
- استاد راهنما
- علی فرجی, علیرضا اژدری
- چکیده
- امروزه تمامی خودروسازان جهان به دنبال ایجاد هویتی در محصولات خود هستند تا تداعی¬گر برند آنها در ذهن مشتری ¬باشد. بسیاری از خودرو سازان از چندین دهه پیش به دنبال هویت¬بخشی بصری محصولات خود بوده¬اند و بسیاری از خودروسازان مطرح دیگر در چند سال اخیر به دنبال هویت¬بخشی بصری می¬باشند. خودروسازان مطرح دنیا با تعریف ژن خاص و زبان طراحی خاص برای طراحی محصولات خود به آنها هویت بخشیده و آنها را از برند¬های دیگر متمایز می-کنند. خودروی سدان به عنوان معروف¬ترین کلاس خودرویی و پرکاربردترین کلاس خودرو ایران برای این پژوهش انتخاب شد. همچنین با توجه به اهمیت خانواده در ایران سدان به عنوان یک خودروی خانوادگی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش قصد بر طراحی خودروی خانواده از دو زاویه هویتسازی و سبک زندگی میباشد. این پژوهش بدنبال طراحی خارجی خودروی خانواده دو تا پنج نفره با توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی میباشد و با بدست آوردن ژن طراحی و نماد و هویت سازی ، سبک زندگی ایرانی اسلامی را در قالب خودرو نشان دهد به طوری که بتوان طراحی این خودرو را با توجه به گذر زمان بهروز نمود. از آنجا که ایران کشوری مذهبی و دارای فرهنگ خاص خود میباشد ، مردم آن سبک زندگی مخصوص به خود را دارند که باعث شده نیازها و انتظارات مخصوص به خود را داشته باشند این انتظارات و نیازها می¬تواند در خودرو نیز نمود داشته باشد. در نتیجه بررسی و شناخت سبک زندگی ایرانی اسلامی میتواند مشخصکننده عنصرهای مهمی باشد. هویت بخشی در این پژوهش مبتنی بر مؤلفه¬های ثابت سبک زندگی و بر اساس زبان طراحی به کار رفته در معماری ایرانی اسلامی و پیوستگی خطوط در مقرنس صورت گرفته است. هویت بخشی به گونه¬ای صورت گرفته است که بر تمام کلاس های خودرویی قابل اعمال باشد و زبان طراحی، نماد و ژن طراحی شده بتواند برای یک برند ایرانی به کار رود و در عین حال مطابق با طراحی روز دنیا و قابل قبول برای کاربران خارج از ایران نیز باشد. واژه های کلیدی: هویت سازی بصری، خودروی سدان، سبک زندگی،ژن طراحی، زبان طراحی.
- Abstract
- Today, the world's automakers are looking to establish an identity of its products to resemble their brand in the customer's mind. Many automakers established visual identity for their products in decades ago and many other automakers are establishing visual identity in recent years. By defining specific genes as well as design language for the products, automakers present an identity and differentiate its products from other brands. Sedan as the most popular car classification was selected for this study. Also, according to the importance the family in Iran, sedan has a specific importance. This study aims to design a family car from two vision, identity and lifestyle. According to the Iranian Islamic lifestyle, the exterior design of the family car, two to five passengers, has designed by making use of the presenting specific gene and identifying, so that it can be updated and revised during the time. Since I.R of Iran is a religious nation and has its own culture, people have their own lifestyle and needs and expectations. These expectations and needs can be displayed at cars. As a result, comprehensive knowledge of Iranian lifestyle can characterize important elements. In this research, identifying is based on lifestyle and design language used in Islamic Iranian architecture and interconnection lines that has been done in Mogharnas. The identity is taken to be applicable to all vehicle classes and design language, icons, and DNA designed to be used for an Iranian brand and in accordance with modern design and is acceptable to users outside of Iran. Keywords: Visual Identifying, Sedan Car, Lifestyle, DNA, Design Language.