عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی نمایش های آئینی سنتی تعزیه و نو ژاپن بر اساس نگاهی به مطالعات فرهنگی
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63757
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مژده کلانتری
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- چکیده نمایش آیینی ـ سنتی تعزیه، از نمایش های مذهبی ایران به شمار می¬رود که پایه و اساسش را فاجعه کربلای سال 61 هجری قمری که بر امام حسین و یارانش پیش آمد، تشکیل می¬دهد. از طرفی نمایش آیینی ـ سنتی نو ژاپن، بر اساس تعالیم بودا و مذهب شینتو شکل گرفته است. در این پژوهش هدف آن است تا به ریشه یابی فرهنگی دو کشور ژاپن و ایران پرداخته شود و به عناصر فرهنگی تاثیر گذار بر این دو نمایش پرداخته شود تا پس از بررسی متون نوشتاری، موضوع و شیوه اجرایی این نمایش ها، مقایسه ای تطبیقی میان آنها صورت دهیم تا به عناصر مشترک میان آنها دست یابیم. روش این تحقیق، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای می باشد. با بررسی های صورت گرفته در این پژوهش این نتیجه حاصل شد، فرهنگ و هنر مردم ژاپن تاثیراتی از غرب قاره آسیا (ایران دوره اشکانی و ساسانی) گرفته است و همچنین به دلیل جهان بینی و عناصر فرهنگی شرقی تاثیر گذار بر این نمایش ها، در میان آنها عناصر مشترکی وجود دارد که در متن به تفصیل توضیح داده شده است. کلید واژهها : نمایش آیینی ـ سنتی تعزیه، نمایش آیینی ـ سنتی نو، مذهب شینتو، عناصر فرهنگی، بررسی تطبیقی
- Abstract
- Abstract Ritual- traditional Drama of Ta’ziyeh (mourning for dead people) is one of the religious Drama in Iran that is grounded on Karbala event in lunar year of 61 (680 A.D) happened for Imam Hussain and his companions. On the other hand in Japan, Noh ritual- traditional Drama has developed based on doctrine of Buddhism and Shinto religion. This research aims at deep digging of cultural ties of Iran and Japan and practice factors affecting these two Drama to compare them comparatively after reviewing their contexts and find their common elements. The research method is descriptive- analytic and based on library resources. The results obtained here are as follow: Japanese culture and art are affected by west Asia (Iran; Parthian and Sassanid eras). It was also concluded that they have common elements that will be described in details in other sections because these Drama have been affected by eastern world view and cultural elements. Keywords: ritual- traditional Drama of Ta’ziyeh, Noh ritual- traditional Drama, Shinto religion, cultural elements, comparative review