عنوان پایان‌نامه

بررسی جنبه های دراماتیک مناظره های پروین اعتصامی با رویکرد گفتگو محور



    دانشجو در تاریخ ۰۹ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی جنبه های دراماتیک مناظره های پروین اعتصامی با رویکرد گفتگو محور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69190
    تاریخ دفاع
    ۰۹ تیر ۱۳۹۳

    چکیده ذات منظوم متون نمایشی، پیشینه¬ی طولانی شعر (قدمتی طولانی¬تر از متون نمایشی در شکل امروزی آن) و حضور پررنگ سنت شاعری و داستانگویی (در ایران)، زمینه¬ساز فرضیه¬ی نمایشی بودن اشعار (پارسی) است. در میان گونه¬های شعر پارسی، مناظره، بیش از انواع دیگر، بر گفتاشنود زبانِ حالی و حکایت و شخصیت¬پردازی درنگ دارد. اینها، در کنار ویژگی¬های دیگر؛ که به آن اشاره خواهد شد؛ فرضیه¬ی وجود تفکر نمایشی نزد سرایندگان مناظره¬ی منظوم را قوت می¬بخشد. مناظره¬های اعتصامی به عنوان بخشی از برجسته¬ترین نمونه¬ها، موضوع بررسی و تحلیل است. تمرکز بر آثار ایشان امکان ژرف اندیشی از ساحت ساختار بر موضوع و تم را میسر می¬سازد. کتاب نظریه و تحلیل درام، اثرمانفرد فیستر؛ که با دقت بر گفتاشنود، در هردو زمینه‌ی روایی و نمایشی، طرح شده است؛ چهارچوب اصلی پژوهش فوق است.
    Abstract
    Abstract The verse essence of the dramatic texts and the long history of poetry (which is much older than the dramatic texts in their modern form) and the historic presence of the tradition of poetry and storytelling (in Iran) have formed the hypothesis that all the Persian poetry is dramatic. Among different types of Persian poetry, dialogue is more common than the other types and is based on conversation and anecdote as well as characterization .Along with other characteristics that will be discussed; the hypothesis of dramatic thought among the poets of versified dialogue is intensified. The dialogues of E’tesami as one of the best models are studied and by concentrating on their works, we are enabled to think deeply on the realm of structure to theme and subject. The Theory and Analysis of Drama, written by Manfred Pfister, which insists on dialogue, is presented on both dramatic and narrative dimensions are the pillars of the present study. Key Words: Dramatic Structure, Dramatic dialogue, Parvin E’tesami, Manfred Pfister