عنوان پایاننامه
زیبایی شناسی تصویر سینمایی و کارکرد فلسفی تخیل
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65216
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- وحید شمشیریان
- استاد راهنما
- حسن بلخاری قهی, احمد الستی
- چکیده
- تصویر در سینما به عنوان مهمترین رکن آن دارای شاخصه¬هایی است که آن¬را از تصاویر عکاسی و نقاشی جدا می¬کند. همین ویژگی¬ها موجد تاثیرات شگفتی در جامعه انسانی شده است. تاثیراتی که هم مورد توجه فیلمسازان و منتقدین سینمایی قرار گرفت و هم جامعه¬شناسان و اندیشمندان زیادی از حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه¬ای به آن توجه کردند. از سوی دیگر توجه به قوه¬ی تخیل به عنوان توانایی در درون انسان که با به¬وجود آوردن تجربه¬ای زیست¬نشده، ادراک و شناخت آدمی را از خود و محیط پیرامونش عمیق¬تر کند، مورد توجه بسیاری از روش¬شناسان و زیبایی¬شناسان برای بررسی و نقادی هنری قرار گرفته است. لذا روش¬شناسی مبتنی بر کارکرد تخیل برای بررسی زیبایی¬شناسانه تصاویر سینمایی به عنوان موضوع این رساله انتخاب شد. بر این مبنا، فصل اول به بررسی تاریخی مفهوم تخیل در دو حوزه تفکری غرب و شرق اختصاص یافته تا کارکرد آن در بستر جامعه¬شناسی هنر و سینما بررسی شود. در فصل دوم ماهیت تصویر سینمایی و خوانش آن در بستر روابط فرمیک و روایی با رجوع با آراء افرادی همچون نیک لسی، گریگوری کوری و بارت و مفهوم مصرف براساس اندیشه¬های گرامشی، آدورنو، بنیامین و دیگران مدنظر قرار گرفت. به این¬ترتیب، با مشخص شدن مفاهیم پایه¬ای تحقیق، در فصل سوم به نقش تخیل در آفرینش و خوانش تصاویر به عنوان ابزاری روش¬شناسی در تحلیل فیلم و از آن مهمتر بازخوانی تحولات بیانی سینما پرداخته شد. سپس با مشخص شدن ابزار تحلیل، فیلم «پنهان» از میشاییل هانکه به¬عنوان مورد مناسبی برای تحلیل مطابق با این الگو مورد بررسی قرار گرفت.نتایج حاصل از مطالعات نشان می¬دهد که تخیل با به عینیت درآمدن چه در لحظه آفرینش تصویر به صورت فرم¬های زیبایی¬شناسانه¬ی تازه و چه به صورت دریافت¬های خلاقانه به هنگام مواجه با آن می¬تواند نقشی اساسی در شکل¬گیری ادراکات تازه انسانی شود. مساله¬ای که هانکه موفق می¬شود با درهم¬آمیزی تصاویر رسانه¬های مختلف، گذرکردن از قواعد سینمایی مرسوم و معنادار کردن فضای خارج از قاب در فیلم پنهان، فضایی را به وجود می¬آورد تا تخیل مخاطبان در فرایند آفرینش اثر مشارکت کند.
- Abstract
- Imagery, which is considered a pillar in cinema, has some indicators that distinguish it from other photos and paintings. These characteristics have created wonderful influences on human society. Not only have these influences grasped the attention of film-makers and critics, but also of many sociologists and scholars from the field of cultural studies and media. By contrast, the use of imagination is the ability within humans to recognize and understand the environment deeply by creating experiences which have not even occurred in reality. Therefore, imagination has grasped the attention of many methodologists and aestheticians. For this reason, methodology based on function of the imagination in order to aesthetically study cinematic imagery is considered as a topic of the thesis. Based on this, chapter 1 investigates imagination within two areas of Western and Eastern thought with regards to history to discover its function in the sociology of art and cinema. Chapter 2 focuses on identification of cinematic imagery and its study about formal communication and oral tradition by referring to opinions of other critics such as Nick Lacey, Grigory Cory, and Bart. It also considers the concept of consumption based on ideas of Gramsci, Adorno, Benjamin, and other critics as well. After clarifying the basic concepts of the thesis, chapter 3 proceeds to discuss the role of imagination in creating and studying the images as a methodological tool in analyzing film. More importantly, the chapter discusses reading out expression changes. By determining the tools of analysis regarding to aforesaid pattern, the movie, "Hidden," by Michael Haneke, is an appropriate case for analyzing. The results achieved by studies show that the objectivity of imagination, whether at the moment the image is aesthetically created, or at the moment of receiving the image inventively while it is encountered, plays a vital role in forming new understanding of human beings. Combining d