عنوان پایاننامه
کمدی سیاه در سینما با رویکرد بر فیلم های روی اندرسون
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66321
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهدی بخشی مقدم
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی, احمد الستی
- چکیده
- در این مقاله که به شیوه توصیفی انجام شده و جمع آوری اطلاعات نظری آن بر پایه پژوهش های کتابخانه ای بوده است، نگارنده قصد دارد به بررسی مفهوم کمدی و کمدی سیاه در فیلم¬های روی اندرسون بپردازد. البته مقصود نگارنده تنها بررسی وجود یا عدم وجود کمدی سیاه در آثار روی اندرسون نیست. بلکه قصد دارد با بررسی رخدادهای تاریخی و فرهنگی اسکاندیناوی زمینه های شکل گیری کمدی سیاه را در آثار روی اندرسون مطالعه کند و نمودهای آن را در فیلم هایش مورد بررسی قرار دهد. در بررسی های اولیه چنان به نظر می رسد که رخدادهای اجتماعی-سیاسی تاثیرگزار بر اسکاندیناوی از سویی و حضور فیلم سازانی چون کوریسماکی و براداران کوئن تاثیر فراوانی در شکل گیری کمدی سیاه در آثار روی اندرسون داشته است. البته به اعتقاد نگارنده کارویژه کمدی سیاه در آثار او نسبت به سایر هنرمندان بسیار پیچیده تر، دارای ارجاعات برون متنی تاریخی فراوان و تاثیرگزارتر است.
- Abstract
- Comedy has always been of interest to scholars in a way that after Aristotle, Roland Barthes and others have addressed it in various approaches. In twentieth century and especially in twenty first century, black humor became well known with films like “Songs from the Second Floor” and “You,the living” in academic communities and international festivals such as Kan. In this paper, which is done by descriptive method and theoretical information is gathered based on researches for library, we intend to study the concept of comedy and black humor in Roy Andersson’s films; it is worth mentioning that the purpose of this paper is not just limited to studying the presence or absence of black comedy in Roy Anderson’s works, but also analyzing the historical and cultural events in the Scandinavia which formed the foundation of black comedy in Roy Andersson’s works as well as studying the visual features of it on his works. On initial investigation, it seems that on the one hand, the socio-political events of the Scandinavia and on the other hand, the presence of filmmakers like “Aki Kaurism?ki” had a great influence on the formation of black comedy in Anderson's works. However, we believe the Functions of black comedy in Andersson’s works is more complicated and influential with numerous real historical references, compared to other artists.