عنوان پایان‌نامه

استفاده کاربردی از نمایش عروسکی در تدریس کتاب فارسی ششم ابتدایی (مهارتهای نوشتاری )



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "استفاده کاربردی از نمایش عروسکی در تدریس کتاب فارسی ششم ابتدایی (مهارتهای نوشتاری )" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نمایش عروسکی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10749;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69417
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    نرگس آفتابی

    با تغییر نظام آموزشی از سه سال قبل و اضافه شدن یک پایه به مقطع ابتدایی، ( پایه ششم ) دانش آموزان تحصیلات عمومی خود را در شش سال تکمیل می کنند. هدف از نگارش پژوهش پیش رو آموزش نحوه ی استفاده از نمایش عروسکی کاربردی ( به عنوان یکی از شاخه های هنر ) در تدریس کتاب مهارت های نوشتاری پایه ششم ابتدایی، بخش کارگاه نویسندگی، برای کمک به آموزگاران این پایه است. با این پرسش اصلی که؛ چگونه می توان از نمایش عروسکی در راستای آموزش فارسی ششم استفاده کرد؟ و به پرسش های فرعی از جمله ظرفیت های کتاب مهارت های نوشتاری و دشواری و معایب کتاب های مهارت های نوشتاری نیز پاسخ داده شده است. این پژوهش در پنج فصل تنظیم گردیده؛ گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و انجام مصاحبه با معلمان پایه ششم ابتدایی و همچنین بر اساس تجربیات بیست سال خدمت در آموزش و پرورش به عنوان معلم درکلاسهای درس و مربی آموزشی دوره های ضمن خدمت برای آموزگاران، مربیان پرورشی، مربیان پیش دبستانی و...نگاشته شده است. جامعه آماری این پژوهش کتاب فارسی، معلمان و دانش آموزان پایه ششم است. نگارنده با تکیه بر نظر فلاسفه و صاحب نظران اعلام می کند استفاده از هنر، خصوصا هنرهای نمایشی ( صحنه‌ای- عروسکی ) در تدریس، می تواند از جمله روش‌های دلنشین و فرحبخشی باشد، که برای دانش‌آموزان زمینه یادگیری و تثبیت آموخته ها را فراهم می کند. معلمین پایه ی ششم با مطالعه مثالهای ساده این پژوهش در بخش "پیشنهادها و راهکارهایی برای تدریسِ 15 کارگاه نویسندگی با استفاده از نمایش عروسکی" می‌توانند به خلق ایده های متنوع، برای تدریس موضوعات مختلف بپردازند و در کلاس، برای خود و دانش آموزان فرصت تجربه جدید را فراهم کنند
    Abstract
    By the change in our educational system for tree years ago and adding a new level to primary school (grade six) students will complet their general education in the Span of six years The following research aims at assisting the teachers in this level to learn how to use practical puppet shows (theater) in the teaching of the writing skills books and the writing workshops in the level six (as a branch of art lesson). The vital question of how we can use puppet shows in teaching Persian books (Farsi) of level six will be answered here. and also the secondary question about the capacity of writing skills and its faults or difficulties of writing skill books were answered.This research had set out in five chapters. This book was written by gathering in formation in libraries interviewing with teachers of level six and considering twenty years apperience of working as a teacher in class and being the preceptor of in-service training also a pri mary school teacher. The statistic samples of this research are persian books and teachers and students of level six. The writer relied on the view of clear- sighted people and philosophers to point out that using art especially (senic-puppet show) can help teaching and make the learning pleasant and agreeable .also it can provide the students better atmosphere for learning and bearing the lessons in their minds. Teachers of level six can creat variety of ideas for teaching different subject by studing the simple examples of this research and provide them selves and thir students opportunities of new experiences in chapter”suggestions and ways to teach fifteen wokshops by puppet shows(theater)