عنوان پایاننامه
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رضایتمندی ذینفعان پروژه های فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64868
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرشته حجتی
- استاد راهنما
- مهدی شامی زنجانی
- چکیده
- امروزه سازمانها فناوری اطلاعات را بخشی مهم و جداییناپذیر از قابلیتهای سازمان میدانند و به منظور دستیابی به مزیتهای حاصل از آن مبالغ هنگفتی بر روی پروژههای فناوری اطلاعات سرمایهگذاری میکنند. از سوی دیگر، ذینفعان نسبت به قبل قدرت بیشتری یافتند و راههای بیشتری برای بیان دیدگاههایشان دارند، بطوریکه توجه بیشتری نسبت به پیشینیان طلب میکنند و انتظار پاسخهای سریع، قاطع و دقیق دارند. از اینرو، افزایش موفقیت این پروژهها تنها در سایه مدیریت صحیح ممکن است و مدیریت ذینفعان به یک موضوع مهم در مدیریت پروژه تبدیل شده است. بنابراین مدیران پروژه وظیفه دارند، از طریق مدیریت صحیح ذینفعان هدف نهایی مدیریت پروژه را که برآوردهکردن نیازها و انتظارات ذینفعان است، محقق سازند. اخیراً، با الهامگیری از ادبیات بازار و رضایتمندی مشتری، اصطلاح رضایتمندی ذینفعان در ادبیات مدیریتپروژه مورد توجه قرار گرفته است. برخی صاحبنظران رضایتمندی ذینفعان را یکی از معیارهای موفقیت پروژه میدانند، برخی دیگر معتقدند رضایتمندی ذینفعان پروژه بیانگر موفقیت پروژه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف کمک به مدیران در جهت مدیریت بهتر انتظارات و نیازهای ذینفعان و دستیابی به موفقیت پروژه، به شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی ذینفعان پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته است. در این راستا، پس از بررسی ادبیات، از طریق پرسشنامه دیدگاه خبرگان در مورد میزان اثرگذاری هر یک از عوامل شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل دادهها، 15 عامل به عنوان عوامل مؤثر معرفی گردیدند، که "کیفیت دستاوردهای پروژه" ، "مشارکت و همکاری میان ذینفعان" و بطور مشترک "مدیریت اطلاعات و گزارشهای پروژه"و "حمایت سازمانی از ذینفعان پروژه" به ترتیب در سه اولویت اول قرار دارند. در پایان پژوهش، بررسی اعتبار عوامل معرفی شده توسط خبرگان به پژوهش های آتی واگذار شد.
- Abstract
- Today's IT organizations are an integral part of the organization's capability to know. In order to achieve its advantages, they invest large sums on IT projects. On the other hand, stakeholders were more powerful than before and more ways to express their views, so expect to pay more attention than formers and seeking detailed, strictly and rapid response. Thus, increasing the success of these projects may be only a shadow of good management and stakeholder management has become a critical issue in project management. Project managers have a responsibility, to satisfy ultimate goal project management that is stakeholders' needs and expectation through stakeholder management. Recently, inspired by the literature of market orientation and customer satisfaction, stakeholder satisfaction in terms of project management literature has been considered. Some experts believe, stakeholder satisfaction is the measure of project success. Others believe, stakeholder satisfaction is as project success. Therefore, this study aimed to assist managers to better manage expectations and needs of stakeholders and achievement of project, to identify the affecting factors on information technology projects’ Stakeholder Satisfaction. In this regard, after literature review, through a questionnaire opinion of expert was asked about the effectiveness of each of the factors identified were examined. Finally, data was analysed and 15 factors were identified as contributing factors. Priority of first and three are respectively "Quality Achievement of project", both of "Partnership and cooperation among stakeholders" and "Information and reports project management" and "organizational support of project stakeholders". At the end of the study, was suggested to evaluate the validity of the factors identified by experts in future research.