عنوان پایان‌نامه

پیوستگی بین عینیت و ذهنیت باغ های بهشت در احیا و بازسازی مجموعه دولتخانه صفوی اصفهان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پیوستگی بین عینیت و ذهنیت باغ های بهشت در احیا و بازسازی مجموعه دولتخانه صفوی اصفهان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1222;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66268
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    فاطمه حیدری
    استاد راهنما
    هایده لاله

    باغ مکانی مقدس است که یادآور بازسازی رخداد کیهانی و زایش دوباره جهان مینوی است . جهانی واقعی در حدفاصل میان جهان حواس و جهان برهان محض، با احساس چندین گونگی، چند ساحتی و تعلیق فضا، که حسی ملکوتی از جداشدن، آرامش و ابدیت را با یک نوع سلسله مراتب در ترکیب اجزاء و عناصر به ظهور می‌رساند. باغ ها پیش از آنکه تجلی اقلیم و ادوار تاریخی باشند، جلوه اندیشه¬ها و باورهای آدمیان بوده و ساختار کالبدی باغ¬ها با تغییر اندیشه دینی (آرمان ها و باورها) دچار تحولات شگرف شده است .از اینرو در این رساله در رویکردی پدیدارشناسانه، با نگاهی جامع تر و ژرف تر به انسان (به عنوان عامل ادراک) و دریافت (به عنوان فرایند ادراک) به بررسی و تحلیل مجموعه دولتخانه صفوی اصفهان می¬پردازیم. بدین منظور با تجربه چند حسی مشخص می شود که معماری حواس، آنسان که با مشارکت تن و هم? حواس شکل می گیرد، ما را به چیزها و گوهر آنها نزدیک میکند. در ادامه با تجرب? فعل بنیاد در مجموعه باغهای اصفهان مشخص میشود فرآیند درک باغ و محیط آن اساساً مبتنی برحرکت تن است، و تنها در کنش است که ادراک حاصل می گردد. ما چیزها را نه در ماندن و ایستادن، که در حرکت کردن و پوییدن می فهمیم. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع¬آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه¬ای و میدانی می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر راهکاری به منظور طراحی محیطی مناسب به منظور پیوستگی بین عینیت و ذهنیت مجموعه باغهای صفوی اصفهان از گذشته تا کنون می¬باشد.
    Abstract
    The garden is a holy place which is reminiscent of reconstruction of the cosmic event and rebirth of the world. A real world between the world of senses and the world of pure reasoning with a feeling of plurality and multiple spaces which leads to emergence of a devine feeling of separation, peace and eternity with some kind of hierarchy in the combination of the components and elements. Before being a manifestation of the territory and historical eras, gardens demonstrate the human beings’ thoughts and beliefs. The physical structure of gardens has undergone incredible changes by change in the religeous thoughts (aspirations and beliefs). In this way, religeon has played a decisive role in creation of gardens. Therefore, in this article, we study and analyze the Safavid Dolat Khaneh in Isfahan with a more comprehensibve and deeper insight to man (as the unerstanding agent) and perception (as the process of understanding) through a pheomenological approach. To this end, it is proved by multisensory experience that the architecture of senses makes us close to the things and their essence in the way that it is formed by participation of the body and all its senses. We follow by showing through an action?based experience in the gardens of Isfahan that the process of understanding the garden and its environment is fundamentally based on the movement of the body and understanding is achieved through action. We understand things not in staying and stopping but moving and searching. The method of this research is descriptive?analytical and the data colelction is through library and field research. The results of this research express a suitable solution for integrity between objectivity and subjectivity in Safavid Gardens in Isfahan from the past to the present. Keywords: “garden”, “phenomenology”, “senses”, “objectivity”, “subjectivity”.