عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اقتصادی طرح های آبخیزداری منطقه طالقان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اقتصادی طرح های آبخیزداری منطقه طالقان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 3694;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41521
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    ایرج صالح

    با توجه به وسعت عملیات¬های آبخیزداری صورت گرفته در سطح حوزه آبخیز زیدشت طالقان و صرف هزینه¬های فراوان و به دلیل اهمیت ارزیابی اقتصادی طرح¬های آبخیزداری در منطقه مورد مطالعه، در این تحقیق به بررسی کارکردهای فعالیت¬های آبخیزداری در منطقه مورد مطالعه و ارزیابی اقتصادی آن¬ها پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا منافع طرح آبخیزداری منطقه از جمله حفظ حاصل¬خیزی خاک، تسکین آب، جلوگیری از رسوب¬گذاری سد و افزایش عملکرد علوفه مورد بررسی قرار گرفت. سپس هزینه¬های صورت گرفته و در نهایت شاخص¬های ارزیابی از جمله ارزش خالص حال، نسبت منافع به هزینه و نرخ بازدهی داخلی طرح در دوره عمر مفید طرح محاسبه گردید. نتایج نشان می¬دهد که اجرای طرح طی سال¬های 89-1373 در نرخ¬های تنزیل 7 و 12 درصد دارای توجیه اقتصادی نبوده و اجرای آن زیانی معادل 25 و 75 میلیون در زمان اجرا در پی خواهد داشت. همچنین نسبت منفعت به هزینه در این 2 حالت به ترتیب برابر 89/0 و 94/0 می¬باشد که کوچکتر بودن این نسبت از عدد یک، نشان دهنده عدم پوشش دهی منافع طرح بر هزینه¬های آن می¬باشد. در نرخ تنزیل 17 درصد اجرای طرح دارای توجیه اقتصادی بوده و سودی در حدود 4 میلیون ریال را در پی خواهد داشت. در این حالت نسبت منافع به هزینه¬های برابر 02/1 و نرخ بازدهی طرح نیز 16 درصد برآورد گردید. در ادامه جهت تحلیل حساسیت و نشان دادن عکس¬العمل نتایج بدست آمده، هزینه¬ها و درآمدهای طرح کاهش و افزایش داده شد و نتایج نشان داد که با افزایش هزینه¬های طرح به میزان 4 تا 7 درصد اجرای طرح بر اساس کلیه سناریوها ( نرخ تنزیل¬های 7 و 12 و 17 درصد)، توجیه اقتصادی ندارد. با کاهش هزینه¬ها در این محدوده، فقط اجرای طرح در نرخ 17 درصد در سناریو¬های مذکور قابل توجیه می¬باشد و در نرخ 12 درصد برای کاهش هزینه¬ها به میزان بیش از 5 درصد قابل توجیه است و در نرخ تنزیل 7 درصد هیچ یک از سناریوها دارای توجیه اقتصادی نیست. زمانی که درآمدها افزایش می¬یابد، همه سناریوهای مطرح شده در نرخ 17 درصد دارای توجیه اقتصادی می¬باشند. همچنین حداقل افزایش درآمد به منظور توجیه پذیری طرح در نرخ 12 درصد، 6 درصد می¬باشد. از سوی دیگر هیچ ¬کدام از سناریوهای مطرح شده در نرخ 7 درصد ، طرح را قابل توجیه اقتصادی نمی¬نمایند. کاهش درآمدها در هر سناریویی و در هر نرخ تنزیلی اجرای طرح را از لحاظ اقتصادی غیرقابل قبول می¬نماید. با توجه به نتایج، ملاحظه گردید حداکثر کاهش درآمد که در توجیه پذیر نمودن طرح خللی وارد نمی¬نماید یک درصد می¬باشد. از سوی دیگر نتایج نشان دهنده آن است که تأثیر افزایش درآمدها بر ارزش حال خالص بیش از کاهش هزینه¬ها می¬باشد. همچنین تاثیر افزایش کارکرد حفظ عناصر مغذی خاک بر ارزش حال خالص بیش از کارکردهای دیگر می¬باشد. در انتها توصیه¬های سیاستی از قبیل در نظر گرفتن تمامی کارکردهای آبخیزداری، توجه به نرخ تنزیل در نظر گرفته شده و لزوم قیمت¬گذاری آب و خاک از روش¬های گوناگون بیان شده است.
    Abstract
    One of the benefits of implementation of watershed projects in Iran is to protect of natural resources. In this study, economic evaluation of watershed projects in Taleghan region is examined. To do this, at first the benefits of the projects such as preserving soil productivity, water relief, prevention from generating sediment and increasing provender production are investigated. Then costs of the projects are estimated and finally the economic indicators including net present value (NPV), benefit–cost ratio (BCR) and internal rate of return (IRR) are estimated. Results showed that implementing the projects during 1992-2010 using 7 and 12 percent discount rate are not economically justified and leads to a loss of 250 and 750 million Rials, respectively. Benefit–Cost Ratio in two mentioned scenarios are 0.89 and 0.94, respectively, and while they are less than unit, benefits of projects do not cover the costs. Considering a 17 per cent discount rate makes the project economically justified with total benefit of 40 millions Rials. BCR in this scenario is 1.02 and estimated IRR is 16 percent. In this study, a sensitivity analysis was also done, considering variation in costs and benefits of projects. Projects are not economically justifiable in case of increasing costs by 4 to 7 percent using discount rates of 7, 12 and 17 percent. Decreasing costs in the same range would justify only projects using discount rate equal to 17 percent. In the case of using discount rate of 12 percent, projects would be economically justifiable while costs decrease more than 5 percent. Using discount rate of 7 percent makes the projects non-economically justifiable. Increasing benefits makes projects using 17 percent discount rate economically justifiable in all scenarios. In the case of using a discount rate of 7 percent, the projects are not economically justifiable. The results showed that decreasing benefits make projects non-economically justifiable in all scenarios. Benefits could only decrease one percent to remain the projects economically justifiable. The results verified that the effect of increasing in incomes on net present value is higher than decreasing in costs. In addition, the effect of increasing the function of reserving soil nutrient elements on net present value is higher than other functions. In final season some recommendations policy such as according to full watershed function and discount rate suggested to Improve economic evaluation.