عنوان پایان‌نامه

بررسی اقتصادی ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اقتصادی ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1577;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63137
    تاریخ دفاع
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
    دانشجو
    محسن ملائی
    استاد راهنما
    منصور خلیلی عراقی

    هرچند اختراع و اکتشاف در مقطعی از زمان رخ می‌دهد ولی انتشار و نفوذ آن در جامعه به صورت تدریجی و آهسته انجام می‌شود و به تبع آن رشد و بهره‌وری اقتصاد نیز به تدریج تحت تاثیر قرار می‌گیرد. انتشار و نفوذ تدریجی تکنولوژی جدید در جامعه به فرایند تحلیل فایده و هزینه پذیرنده ها‌ی بالقوه آن مرتبط است؛ زیرا منافع پذیرش تکنولوژی جدید در آینده رخ می‌دهد و افراد از لحاظ سلیقه، ترجیحات، در جه ریسک پذیری و دسترسی به اطلاعات متفاوت هستند. به تبع آن سرعت نفوذ و انتشار تکنولوژی جدید در جامعه در طی زمان متفاوت خواهد بود. لذا اگر ذخیره پذیرنده ها را در مقابل زمان رسم کنیم منحنی مربوط معمولا به صورت S شکل می باشد، که عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی در سرعت انتشار تکنولوژی جدید و در نتیجه شکل و موقعیت منحنی نقش دارند. این تحقیق به دلایل اقتصادی پیدایش منحنی S شکل نفوذ بیمه‌ عمر جدید در میان جامعه‌ی ایران می پردازد. نتایج نشان می دهد که منحنی S شکل بیمه عمر در ایران شکل گرفته و درمرحله صعودی فزاینده منحنی قرار دارد. بر طبق یافته های این تحقیق درآمد، قیمت تکنولوژی جدید ، تورم و بار تکفل نقش تعیین کننده در پیدایش منحنی S و نفوذ تکنولوژی جدید دارند. در پایان نیز راهکارهایی برای ایجاد علاقه بیشتر در مردم برای خرید بیمه عمر همچون ایجاد بیمه های عمر سرمایه گذاری و تنوع بخشیدن به انواع و مزایای بیمه عمر پیشنهاد شده است
    Abstract
    While invention is happening at a point in time but its diffusion and penetration into the society is gradual and slow; consequently having impact on growth and productivity of the economy. Gradual diffusion of new technology into the society depends on the process of cost benefit analysis of its potential adaptors. The benefits of new technology to the people are happening in the future while they are different in term of taste, preference, degree of briskness and access to the information. Consequently, the speed of penetration and diffusion of new technology into the society would be at different time horizon. Thus, if we plot the stock of recipients with respect to time usually we get an S shaped curve. The economic and noneconomic factors have role in the shape and position of the curve. This study is looking for into the economic reason of formation of the S curve penetration of Life insurance as new technology-into the people of Iran. Income, price of new technology, Inflation as well as the main factors in the formation of the curve. Keyword: Diffusion of new technology, Life insurance, Coefficient penetration, S curve