عنوان پایان‌نامه

نقش مسابقه ارتقاء در بهره وری بنگاه



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش مسابقه ارتقاء در بهره وری بنگاه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1617;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65980
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    قهرمان عبدلی

    بی شک، تعیین استراتژی بهینه در استخدام نهاده های تولید، خصوصاً نهاده نیروی کار، یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یک بنگاه اقتصادی حداکثر کننده سود باید اتخاذ کند. در اقتصاد خرد به طور سنتی برای استفاده از عوامل تولید در نقطه بهینه تا جایی نهاده ها استخدام می شوند که درآمد نهایی حاصل از آن ها برابر با هزینه نهایی آن باشد. ولی در عمل این امر مشکل، هزینه بر و بعضاً غیرممکن است. تاکنون پژوهش های بسیاری در زمینه اتخاذ سیاست های بهینه تعیین دستمزد چه در داخل و چه خارج از کشور صورت گرفته اند. یکی از راه حل های جدید در ادبیات اقتصادی برای حل این مشکل و ایجاد انگیزه برای نیروی کار، طراحی سیستم مسابقه در داخل سازمان است. در این تحقیق علاوه بر معرفی مسابقه ارتقاء و مرور مبانی نظری آن، به عنوان یک استراتژی تعیین دستمزد، عملکرد آن را به عنوان روشی برای ایجاد انگیزه در نیروی کار در بازار کار ایران (شرکت های فعال در گروه بانکی و سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران) بررسی کرده و همچنین اثر تعدادی از متغیرها برروی جایزه مسابقه ارتقاء را آزمون نمودیم. چنان که در این مطالعه مشاهده گردید، مکانیزم مسابقه ارتقاء در اقتصاد ایران به خوبی عمل نمی کند و ارتقاء تابع عواملی مانند تعداد فرزندان و سابقه کاری افراد است.
    Abstract
    Adopting the best strategy about using production factors, especially Labor, seems to be one of the most important decisions a profit maximizing firm has to make. In the traditional microeconomic analysis approach, the firm hires each factor up to the point where marginal revenue and marginal cost are equal. In reality, doing so may be very costly or even impossible. So we need a new mechanism for solving this problem. One solution can be a promotional tournament with which the work force is motivated. In this study, we are going to introduce Promotional Tournament and see whether it can be an optimal labor contract In the Iranian labor market (the companies in the banking and investment group of Tehran Stock Market). As results of our study show, this mechanism is not perfectly working in Iran’s economy and promotion takes place as a result of the number of children or years of working. Key words: Promotional Tournament, Wage spread, Asymmetric information and Labor factor optimization.