عنوان پایاننامه
یادگیری و نظام باورها، کاوشی در نقش محوری انسان در توسعه اقتصادی
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1605;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65345
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حمیرا حیدری
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- توسعه اقتصادی هدفی آرمانی برای اکثر کشورهاست، همه کشورهای در حال توسعه تمایل به ارتقای ظرفیت و توان مادی، انسانی و معنوی کشور خود دارند تا با استفاده از تکامل ظرفیت ها و توانایی ها، به قدرت سیاسی و اقتصادی دست بیابند. بسیاری از اقتصاددانان به ویژه اتریشی ها، «انسان» و «کنش انسانی» را مبدأ توسعه و محوریت تحلیل های اقتصادی معرفی می کنند و در این راستا شاخه ای از نظریه های توسعه متکی بر انسان ها شکل گرفته است. به این معنا که سرمایه گذاری روی ابعاد جسمی و فکری انسان را معتبرترین شرط حرکت به سمت توسعه بهینه اقتصادی می دانند. از این رو در این پژوهش با نگاهی به نظرات و آراء اندیشمندان حوزه های گوناگون علوم انسانی، به بررسی نقش انسان در توسعه اقتصادی با رویکردی نهادی، شناختی پرداخته، سپس به بیان ارتباطی که بین ذهن انسان، باورها، نهادها و عملکرد اقتصادی وجود دارد با تکیه بر نظرات نورث به عنوان یکی از اندیشمندان نهادگرای جدید که در سال 1993 موفق به دریافت جایزه نوبل گردید، پرداختیم. بررسی های صورت گرفته در این پژوهش نشان داد که می توانیم برمبنای ارتباطی که بین باورها، نهادها و عملکرد اقتصادی وجود دارد، بااستفاده از علوم شناختی و یادگیری به عنوان ویژگی کلیدی در جهت افزایش ذهن خلاق و قدرت حل مسئله به تغییر و اصلاح در بازنمایی های ذهن و باورهای افراد در جهت دست یابی به عملکرد اقتصادی مطلوب بپردازیم.
- Abstract
- Economic development is an ultimate purpose for majority of countries. All developming countries aim to enhance production capacity, human resourse and moral values. Presumably these factors enable them to gain political and economic power. Many economists specially Austrian believe that economic analysis has its origin in 'Human' and 'Human Action' and these two play a vital role in economic analysis. The importance of human and his actions resulted in emergin new branches in development economy. This means that investment in physical and mental aspects of human is among the most significant conditions for moving towards optimal economic development. Therefore, this study focuses on viewpoints and opinions of various human science scholars and explores the role of human in cognitive and institutional contexts. Then, it represents the relationship between human mind, beliefs system, institutional and economic performance while emphasizing the views of North-laureate in 1993- as a new institutional scholar. Our findings show that changing and modifying mental representations can be defined based on the relationship between beliefs, institutions and economic performance. To this end, we apply cognitive science and learning as a key feature for enhancing the creative mind and faculty of problem-solving. Keywords: Human action, beliefs, economic performance, learning process, cognitive science, mind representations