مشخصه های معلمهای زبان موثر و با کیفیت : ثبات فکری زبان آموزان
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 281;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65722
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی اکبر دانش
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- هدف این تحقیق بررسی کیفیت تدریس معلمهای موثر زبان انگلیسی از دیدگاه زبان آموزان (تعداد: 120) با سطح زبانی مقدماتی, متوسطه و پیشرفته که مشغول به تحصیل در کانون زبان دانش , مدرسه زبان انگلیسی در ایران, هستند و بررسی ثبات فکری آنها در طول یک ترم بوده است. پرسشنامه ای با 30 سوال در دو مرحله, اول و آخر ترم, به زبان آموزان داده شد. کیفیتهای یک معلم موثر که به عنوان سوالهایی در پرسشنامه آمده بود, بر اساس 5 مجموعه فاراندا و کلارک (2004) از مشخصه های معلم با عناوین بر قراری ارتباط, رساندن مطلب, منصف و بی طرف بودن, دانش و اعتبار, سازماندهی و آمادگی طبقه بندی شد. تجزیه وتحلیلهای آماری انجام شد و نتایج نشان داد که ترتیب اولویتی 5 مجموعه از کیفیتهای معلمهای زبان انگلیسی از دیدگاه زبان آموزان در ابتدای ترم متفاوت از ترتیب اولویتی آنها در آخر ترم بوده است. همچنین از ابتدا تا انتهای ترم تغییر آماری مشخصی در مجموعه های بر قراری ارتباط, رساندن مطلب, منصف وبی طرف بودن و سازماندهی و آمادگی معلم از دیدگاه زبان آموزان وجود داشته است. این تغییر در مجموعه دانش و اعتبار دیده نشد. نتایج همچنین نشان داد که تفاوت آماری مشخصی در عقاید زبان آموزان با سطح زبانی مقدماتی, متوسطه و پیشرفته در ابتدا و در انتهای ترم وجود نداشته است
- Abstract
- The aim of the present study was to investigate the teaching quality of effective teachers as perceived by elementary, intermediate and advanced English language learners (N=120) in Danesh Language Centre, an English language school in Iran, and the consistency of their beliefs during one term. A questionnaire including 30 question items was developed and administered to the students both at the beginning and at the end of the term. The qualities of an effective teacher presented as question items in the questionnaire were classified into five categories of teacher attributes namely Rapport, Delivery, Fairness, Knowledge and Credibility, and Organization and Preparation based on Faranda and Clarke’s (2004). The results showed that the order of the most agreed categories of the qualities of English language teachers from the perspective of learners at the beginning of the term was different from the order at the end of the term. Also there were statistically significant changes in the students’ perspectives towards the categories of Rapport, Delivery, Fairness, and Organization and Preparation but not in the category of Knowledge and Credibility from the beginning to the end of the term. It was also noted that there was no statistically significant difference in the beliefs of elementary, intermediate and advanced English language learners in the beginning and at the end of the term.