عنوان پایان‌نامه

شناسایی موانع اجرای پروژه های راهسازی با محوریت تامین مالی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن



    دانشجو در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی موانع اجرای پروژه های راهسازی با محوریت تامین مالی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65227
    تاریخ دفاع
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    بهزاد کردلو
    استاد راهنما
    کتایون تقی زاده آذری

    پروژه های راه از جمله بزرگترین پروژه های عمرانی کشور هستند که سالیانه سرمایه گذاری های هنگفتی توسط بخش خصوصی یا دولتی در آن‌ها صورت می گیرد و مبالغ قابل توجهی از بودجه عمرانی کشور را به خود اختصاص می دهند. شبکه‌های‌ راه از عناصر مهم زندگی نوین به شمار می‌آیند و زمینه های رشد و توسعه‌ی اقتصادی و همچنین بالا بردن کیفیت زندگی مردم را به وجود می‌آورند. تقاضا برای راه در پی افزایش تقاضا برای جابه‌جایی مردم و تولیدات کشاورزی، صنعتی و مواد خام و افزایش وسایل نقلیه شخصی در اغلب کشورها به سرعت افزایش یافته است. این افزایش، توسعه زیرساخت های راه را اجتناب ناپذیر ساخته است. پروژه های راه از جمله پروژه هایی هستند که به دلیل اندازه و نوع، دارای دامنه وسیعی از آثار مثبت و منفی بر اقتصاد، اجتماع، سیاست، محیط زیست و ... هستند. شناسایی این اثرات قبل از اجرای پروژه ها می تواند برنامه ریزان و تصمیم گیران را در انتخاب پروژه‌هایی که دارای بیشترین آثار مثبت و کمترین آثار منفی هستند، یاری نماید. حال با توجه به طولانی بودن مدت زمان انجام پروژه های راهسازی عوامل متعددی انجام موفق آنها را تهدید نموده و همواره باعث عدم حصول اهداف برنامه‌ریزی شده در این پروژه ها، یعنی اتمام به موقع و با هزینه و کیفیت پیش بینی شده را می شود. شناسایی، بررسی و ارائه راهکارهایی برای رفع چنین عللی، عواید قابل توجهی را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. از این رو هدف این پژوهش بررسی، شناسایی و ارزیابی علل افزایش زمان و هزینه در پروژه های عمرانی ملی و سپس پروژه های راهسازی کشور بوده و ضمن شناسایی، تحلیل و جمع بندی علل و طبقه بندی مهمترین عوامل براساس میزان تاثیر آن ها؛ به ارائه راهکارهایی جهت مشارکت موفق بخش عمومی- خصوصی برای تامین مالی پروژه های راهسازی می پردازد و به تبع آن تلاش برای حذف یا کاهش علل برای انجام موفق پروژه ها به دنبال خواهد داشت. روش تحقیق در این پژوهش، با توجه به مباحث تاریخی گذشته، مطالعات کتابخانه‌ای، گردآوری تعدادی از تجربیات کشورهای خارجی در پروژه های راهسازی و ... ؛روش تحقیق کمی می‌باشد. از اصلی ترین نتایج تحقیق می‌توان به شناسایی علل تاخیرات در پروژه های راهسازی کشور اشاره نمود و همچنین در ادامه شناسایی موانع و مشکلات موجود در زمینه مشارکت بخش خصوصی در پروژه های راهسازی کشور را بیان ک
    Abstract
    The projects are among the biggest development projects that annual investments by the private sector or the public at large they are and significant amounts of development funds allocated to the country. Road networks are a crucial element of modern life and the areas of economic growth and development and enhance the quality of life of people evoke. Following the increasing demand for mobility and the demand for agricultural products, industrial raw materials and an increase in private vehicles has increased rapidly in most countries. The increase in road infrastructure development is inevitable. Road projects including the size and type of project that has a wide range of positive and negative effects on the economy, society, politics, the environment and more. With regards to long duration of the project by way of several factors threatening their successful and always leads to insufficient planning objectives of the project are completed on time and with the cost and quality can be expected. Identification, assess and provide solutions to resolve these reasons, substantial benefits for the economy will follow. The purpose of this study is to identify and assess the causes of time and cost on construction projects nationally and is the country's roads. Besides identifying, analyzing and summarizing the causes and classification of the most important factors in terms of their impact, to offer ways to manage the public-private partnership to finance the project's construction consequently, the effort to remove or reduce factors for successful projects will follow. Methods In this study, according to past historical discussions, literature review, collection of experiences from other countries in the project is the construction and quantitative research methods. The research results can be used to identify the main causes of delays in construction projects cited and also to identify barriers and problems in the field of private sector participation in road projects in the states. Finally, strategies for successful private sector participation in road projects are presented. This research can be applied in a country road projects as a positive step towards reducing waste and utilization of capital resources and thus economic growth is removed.