عنوان پایان‌نامه

بررسی تحولی ابعاد هویت و هویت تحصیلی و رابطه آن ها با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تحولی ابعاد هویت و هویت تحصیلی و رابطه آن ها با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 637;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69512
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    مهدی رحمانی
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    یکی از مباحث مهمی که در مورد دانش آموزان دبیرستانی مطرح است موضوع سلامت روانی آنها می باشد. با توجه به اینکه تحول منزلت های هویت تحصیلی در همین دوران شکل می گیرد و می تواند در سلامت روانی دانش آموزان تأثیر زیادی بگذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه منزلتهای هویت تحصیلی در پایه های مختلف دانش آموزان دبیرستانی ورابطه آن باسلامت روان و همچنین ارتباط ابعاد هویت با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان مانه و سملقان انجام گردید. روش پژوهش توصیفی و طرح آن، همبستگی از نوع پیش بینی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل 4000دانش آموز دبیرستانی در سال تحصیلی 1391 – 92 است. و نمونه مورد مطالعه شامل 432 (225 پسر، 207 دختر)دانش آموز می باشد که با استفاده از نمونه گیری تصادفی مرحله ای خوشه ای انتخاب شدند. به منظور ارزیابی متغیرها از پرسشنامه منزلت های هویت تحصیلی(AISS)، پرسشنامه سلامت روان(28-MHI) و ابعاد پنجگانه هویت(DIDS) استفاده گردید. داده ها با استفاده از رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد : الف )- از میان پنج بعد هویت فقط اکتشاف عمقی در دانش آموزان دبیرستانی تفاوت معنی دار داشت. دانش آموزان سال اول نمره بالاتری از دانش آموزان سوم دبیرستان داشتند. ب)- از میان چهار منزلت هویت تحصیلی دو منزلت دنباله روی و هویت یافتگی تحصیلی در سه پایه دبیرستان تفاوت معنی دار داشت. ج)- در ابعاد هویت تفاوتی بین دو جنس وجود نداشت. ه)- در هویت تحصیلی، دختران در منزلت دنباله روی تحصیلی نمره معنی دار بالاتری از پسران داشتند. و)-از میان کلیه متغیرهای پیش بین، ابعاد هویت ، هویت تحصیلی و جنیست با استفاده از رگرسیون گام به گام به ترتیب متغیرهای همانندسازی با تعهد، هویت تحصیلی موفق، جنسیت و اکتشاف عمقی 23 درصد واریانس بهزیستی روانی را تبیین کردند. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت، دانش آموزان دبیرستانی طی سه سال تحصیل در دبیرستان در بعد اکتشاف عمقی کاهش و در هویت تحصیلی دنباله روی و در جنبه هویت یافتگی تحصیلی کاهش نشان دادند.همچنین از میان تمام متغیرهای ابعاد هویت و هویت تحصیلی متغیرهمانندسازی با تعهد بیشترین توانایی پیش بینی کنندگی را داشت. واژگان کلیدی: منزلت های هویت تحصیلی، ابعاد پنجگانه هویت، سلامت روان
    Abstract
    Abstract One of the important issues for high school students is the mental health. Since the development of academic identity status occurred during the same period and can have a high impact on the mental health of students. Present study aimed to compare the academic identity status in different grade of high school students and its relationship to mental health and the relationship of the dimensions of identity with mental health in high school students of Maneh and Samalghan city was conducted. The research method was descriptive and the study was correlation from the kind predicted. The study population included 4,000 high school students is in the academic year 1391-92.The sample consisted of 432 (225 male, 207 female) students were used the cluster random sampling were selected. In order to evaluate the variables of academic, identity status questionnaire (AISS) , General Health Questionnaire (28- MHI) and five dimensions of identity (DIDS) were used. Data was analyzed using a stepwise regression analysis. The findings showed that: a)- only the exploration in depth was significantly different between different grade of students and first grade of high school students had higher exploration in depth.b)- comparing four academic identity statuses showed, foreclosure and identity achieved were significantly different between students.c)- there was no differences on identity dimensions between male and female in students.d)- comparisons between male and female students also indicated that the differences between boys and girls is significant only in Foreclosure status.e)- using step by step regression showed that, from all predictive variables, only identification with commitment, achieved identity, gender and exploration in depth explained 23 percent of variance. It is concluded that students in high school showed decrease in exploration in depth and achievement academic identity. Identification with commitment from all variables, was the most strongest predictors of f mental health . Keywords: academic identity status, the five dimensionsofidentity, mental health