عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر میزان توجه و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با کاستی توجه پیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر میزان توجه و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با کاستی توجه پیش فعالی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41498;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1436ع;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1436
    تاریخ دفاع
    ۲۶ اسفند ۱۳۸۷
    دانشجو
    صدیقه سالم
    استاد راهنما
    محسن شکوهی یکتا

    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های حل مسأله بر میزان توجه و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه / بیش فعالی انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف30 آزمودنی از مرکز جامع اعصاب و روان آتیه انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از الکترآنسفالوگرافی کمی ، مصاحبه تشخیصی روانپزشک و مقیاس سوانسون، نولان و پلام(2001)، ارزیابی شده و به عنوان دانش آموزان با اختلال کاستی توجه / بیش فعالی تشخیص داده شدند. سپس گروه نمونه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 30 جلسه در کلاس های آموزش مهارت های حل مسأله که توسط محقق در مرکز جامع اعصاب و روان آتیه برگزار شد، شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزش را دریافت نمی کردند. در این پژوهش برای اندازه گیری میزان توجه، از زیر مقیاس مشکلات توجه فهرست رفتاری کودک آخنباخ( 1991)- فرم والدین، آزمون رنگ- کلمه استروپ کالیفرنیا(1991) و مقیاس کاستی توجه جردن(1992)- فرم والدین؛ برای اندازه گیری مهارت های اجتماعی از مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت(1990)- فرم والدین و برای اندازه گیری مهارت حل مسأله، از مقیاس محقق ساخته ارزیابی مهارت های حل مسأله، استفاده شد. در تحلیل نتایج، از آزمون کواریانس برای مقایسه نمرات گروه آزمایش و گواه در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که آموزش مهارت حل مسأله بر میزان توجه کودکان با اختلال کاستی توجه / بیش فعالی اثر گذار نبوده است. اما از سوی دیگر آموزش مهارت حل مسأله به کودکان با اختلال کاستی توجه / بیش فعالی منجر به افزایش معنی دار در سطح 05/0 > p در مهارت های اجتماعی و مهارت های حل مسأله در این کودکان شده است.
    Abstract
    This study is to investigate the efficacy of instructing problem solving skills on attention and social skills of students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder(ADHD). In order to achieve this goal, 30 subjects from the "Atiyeh Neuropsychology Center" were selected. The subject were diagnosed with ADHD through Quantitative Electroencephalograph(QEEG), psychiatrist interview and Swanson , Nolan and Pelham _ version IV(SNAP-IV). Then the sample group was divided randomly into experimental and control groups. The treatment group attended the problem solving classes for 30 sessions which was held by the researcher at the Atiyeh Neuropsychology Center, while the control group did not receive any instruction. Akhenbakhs(1991) Child Behavior Checklist – parents form( CBCL), Victoria(1991) Stroop Test and Jordan(1992) Attention Deficit Scale were used in order to measure attention; in addition, for measuring social skills, Social Skills Rating System (SSRS)- parents form and for measuring problem solving skills, Problem Solving Skills Scale were used. Analysis of co-variance were used to analyze The data. findings of the study revealed that instruction of problem solving skills had no effect on attention of students with ADHD, but problem solving skills and social skills underwent significant increase for The treatment group.