عنوان پایان‌نامه

طراحی فضایی برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی با توجه به نماد گرایی



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی فضایی برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی با توجه به نماد گرایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41912;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2473
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    وحید چوپانکاره

    هنر ها پیوسته در تعامل با یکدیگر و بر هم اثر گذارند. در این پایان نامه به طراحی فضایی نمادین برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی پرداخته شده است. هدف از این طراحی یافتن روشی برای تبدیل درونمایه های موسیقی سنتی به فرم و فضای مرتبط با آن از طریق نمادشناسی می باشد تا کمکی باشد به درک و بهینه سازی حس دریافتی از موسیقی. بنابراین با تأویلی در مفاهیم موسیقی دستگاهی ایرانی و استفاده از زبان نمادشناسی ـ به عنوان رابطی برای تبدیل معانی ذهنی یافت شده به عناصر عینی ـ دست به طراحی فضایی زده شد که بتواند ماهیت خود را از طریق نماد هایی که در هنر ها از جمله هنر اسلامی و معماری اسلامی به عنوان نزدیک ترین هنر با این نوع موسیقی از نظر مفاهیم، وجود دارد، تحقق بخشد. بدین ترتیب سعی شد در فاز نظری به بررسی متون در مورد نمادشناسی، تأویل، نماد در هنر ها و علی الخصوص نماد در هنر اسلامی و معماری اسلامی پرداخته شود. هم چنین در راستای تحقیقات بنا بر التزام، تحقیقی کلی در مورد موسیقی، موسیقی ایرانی و موسیقی دستگاهی و درونمایه های دستگاه ها صورت گرفت. سپس در فاز طراحی با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی متون، بررسی نمونه های موجود مرتبط چون طراحی صحنه های نماد گرا و نیاز نوازنده، فاکتور های لازم جهت طراحی فضایی سفارش داده شده با ماهیتی سنتی، برای اجرای موسیقی دستگاهی چهارگاه استخراج گردید و براساس آنها پس از ایده پردازی، نمونه برتر و نهایی انتخاب و ساخته شد.
    Abstract
    Arts always are interacting together and impacting on each other. In this thesis it has been practiced to design a symbolic space for performance of Iranian traditional music. The aim of this design is to find a way of transforming the content of traditional music into related form an d space , according to symbolism , to help for better understanding and optimization of receiving sensation from music. Therefore, with the use of hermeneutic in the concepts of Dastgahs of the Iranian music and with the language of symbolism - as a link for transforming the subjective extracted meanings into objective elements - space designing has been accomplished to make its essence shown through existed symbols in arts, especially Islamic arts and Islamic architecture as the most related art to this sort of music with the aspects of the concepts. Eventually , it has been attempted in theoretical phase in order to investigate the literatures about symbolism, hermeneutic, symbols in arts especially symbols in Islamic arts and Islamic architecture. Also in the process of researching out of necessity a wide investigation towards music, Iranian music, Dastgahs in Iranian music and the drift of them have been performed. Then in designing phase based on the final result out of researching texts, related existing samples like symbolic stage designing and the requirements of musicians, the factors which are meant to design customized space with traditional essence have been extracted to performing Cahrgah Dastgah music, and on the basis of them after making ideas, the best and final idea was selected and decorated.