عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر برنامه آموزشی نیمه هدایت شده خودمختار بر افزایش انگیزه
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1793;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66970
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم پهلوان اقاجونی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- این مطالعه به منظور بررسی توان برنامه ی آموزشی نیمه هدایت شده ی خود مختار جهت افزایش انگیزه ی زبان آموزان ایرانی طی یک دوره ی سه ماهه در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران طراحی شده و به انجام رسید. از آنجایی که جنسیت یکی از متغییر های مورد آزمون در مطالعه بود، شرکت کنندگان در طرح به طور مساوی (30 نفر زن و 30 نفر مرد) وارد این مطالعه شدند. در این مطالعه نسخه ی بازنگری شده ی معیار بررسی انگیزه ی تحصیلی ترجمه و در اولین و آخرین جلسه ی این دوره ی سه ماهه به منظور بررسی میزان و جهت تغییرات انگیزه ی دانش آموزان پس از اجرای برنامه ی آموزش خود مختار بین دانش آموزان توزیع شد. اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه ها با آزمون ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن حاکی از افزایش چشمگیر همه ی اجزاء تشکیل دهنده ی انگیزه ی درونی (انگیزه دانشی، انگیزه موفقیت، و انگیزه کسب تجربه) و نیز دو جزء از سه جزء تشکیل دهنده ی انگیزه ی بیرونی (مقررات شناسایی شده و مقررات نهادینه شده) پس از اجرای برنامه ی آموزشی مذکور بود. در مقابل، جزء سوم تشکیل دهنده ی انگیزه ی بیرونی (مقررات بیرونی) و بی انگیزگی (نبود کامل انگیزه) پس از اجرای این برنامه کاهش چشمگیری داشت. به علاوه، نتایج حاصله از آزمون SPANOVA حکایت از آن داشت که اگرچه هر دو گروه زنان و مردان پس از اجرای برنامه در هر دو جنبه ی انگیزه ی درونی وبیرونی افزایش چشمگیری نشان دادند، ولی میزان تغییرات در این دو گروه در مقایسه با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت. به همین ترتیب، گرچه در هر دو گروه زنان و مردان میزان بی انگیزگی کاهش چشمگیری را نشان داد، ولی این میزان کاهش در این دو گروه در مقایسه با هم تفاوت معناداری نداشت. این نتایج می تواند نشانگر عدم تأثیر جنسیت در میزان تغییرات اجزاء تشکیل دهنده ی انگیزه ی تحصیلی باشد. در نهایت نتایج به دست آمده از این مطالعه بیانگر تأثیر مثبت برنامه ی آموزشی نیمه هدایت شده ی خود مختار بر روی انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان مخصوصاً انگیزه ی درونی (که رابطه ی نزدیک تری با احساس پیشرفت و موفقیت دارد) در هر دو جنس بود. در نهایت، نتایج حاصل از این مطالعه می تواند در راستای کمک به طراحان برنامه های آموزشی و نویسندگان کتب در عرصه های مختلف آموزش زبان به عنوان یک روش تدریجی جهت افزایش توانایی دانش آموزان در فرآیند تصمیم گیری و نیز دست یابی به استقلال فکری در زمینه ی یادگیری به کار گرفته شود.
- Abstract
- The present study aimed at investigating the potential of Semi Guided Autonomy Syllabus to enhance motivation in the Iranian EFL context during a 3-month period. Since gender was another variable of interest, the participants were selected as equally 30 male and 30 female students. A revised and translated version of Academic Motivation Scale was distributed among students in the first and last meeting of the course in order to measure the change in students’ motivational orientations after autonomous learning intervention. The results of Wilcoxon Signed Rank Test indicated that all constructs of Intrinsic Motivation (IM-to know, IM-toward accomplishment, and IM- to experience stimulation), and two constructs of Extrinsic Motivation (identified regulation and introjected regulation) increased significantly after the autonomy treatment. On the other hand, the third construct of EM which is external regulation and Amotivation which is total lack of motivation decreased after the intervention. Furthermore, the results of SPANOVA revealed that gender did not change the results considerably. Generally, the findings of the current study emphasize the effectiveness of Semi Guided Autonomy Syllabus on Motivation enhancement. The results particularly demonstrated a remarkable increase in intrinsic motivation after the autonomous learning intervention. Since intrinsic motivation highly correlates with achievement and success, providing students with autonomous learning program seems to be necessary. The findings of the present research can be used for curriculum designers and material developers as a gradual attempt to make students involved in decision making and reaching independence in learning. Key words: Autonomous learning, Intrinsic motivation, Extrinsic motivation, Amotivation, Identified regulation, Introjected regulation