پژوهشی پیرامون همگامی نوشتار . تصویر وتزئین در شاهنامه بایسنقری
- دانشجو
- نفیسه جابرانصاری
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, مصطفی گودرزی
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7765;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41113
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
- چکیده
- شاهنامه بایسنقری یکی از شاهکارهای زیبا و بی نظیر مکتب هرات می باشد که از لحاظ کتاب آرایی نمونه برجسته این دوران است این شاهنامه در کارگاه کتابخانه شاهزاده بایسنقر و توسط هنرمندان برجسته آن کتابخانه مکتوب، مصور، صفحه آرایی و مجلد شده است و در حال حاضر نسخه کامل آن جزو گنجینه ی کتابخانه کاخ موزه گلستان می باشد. از هنرمندانی که در تهیه این شاهنامه برجسته هنرنمایی کرده اند می توان به جعفر بایسنقری(سرپرست) و(خوشنویس)، خواجه عطای( جدول کش)، قوام الدین مجلد تبریزی، مولانا امیر خلیل و مولانا علی(نگارگران) اشاره داشت. از ویژگی های این شاهنامه کتاب آرایی زیبا و منسجم آن با همراهی ساختار هندسی محکم، خط زیبای نستعلیق، نگاره هایی که با توجه به مکتب هرات دارای جلال و شکوه خاص آن دوران است و تزیینات بی نظیر تیموری که متن و نگاره های این شاهنامه را در بر گرفته است و جلد سوخت آن که به دست توانای قوام الدین تبریزی انجام شده اشاره کرد این شاهنامه در دوران کنونی نیز جزء نسخ ممتاز خطی است که در حافظه جهانی ثبت شده است. شرایط ایجاد این شاهنامه که در فضایی کاملا هنری و حمایت های بی دریغ مالی و معنوی شاهزاده بایسنقر انجام شده از عوامل موثر در شکل گیری آن بوده اند همچنین این شاهنامه گرانقدر از تقابل چندین شاهنامه دیگر و انتخاب متن درست از بین آنها، تدوین شده است. نکته دیگری که درخور توجه است این است که این نسخه خوشبختانه از گزند تعرض بیگانگان در امان مانده و به صورت نسخه کامل مورد محافظت و نگه داری قرار می گیرد.
- Abstract
- In Timurid era due to suitable cultural conditions for growth and flourishment of book illustration art, several manuscripts have been created. Although principles and styles of book illustration in this period have been inspired(derived) from old tradition of book illustration, features and ways of calligraphy in Timurid era especially in “Shah name Basinghari” is different and more ripe in comparison with former works. In this thesis coordination of calligraphy, illustrations and decorations in “Shah Name Basinghari” is investigated and studied.j First the Timurid era generally and the suitable atmosphere in which this art work has been created and the cultural development of that era is addressed and some information is given on writing of Shah Name in Timurid era and Basinghar library. Then some description is represented on book illustration (including required elements and material for calligraphy), mastar-zani, jadval-keshi geometrical order of pages (grid) and cover. In continuation text of Shah Name is investigated from the perspectives of calligraphy, coordination of text with illustrations, integration of text with decorations and independence of text from decorations. In the next section illustrations are studied from the viewpoint of lay out and it’s relation with the front page and all pages of the book and in the final section the decorations and their role in solidarity of the whole book, decorations of the cover of the book, decorations integrated in illustrations along with the text and decorations separated from the text and the illustrations are evaluated.l