عنوان پایاننامه
بررسی و نقد دیدگاه ارنست رنان درباره ابن رشد و مکتب او
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4038،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65474
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حسین لطیفی
- استاد راهنما
- سیدمحمدرضا حسینی بهشتی
- چکیده
- مطالعه و بررسی افکار یک اندیشمند، خارج از بافت فکری-فرهنگی او، همواره باعث بروز سوءتفاهمهایی در تاریخ فلسفه شده است. گاهی اوقات این برداشتهای نادرست قرون متمادی ادامه پیدا کردهاند و تصویر ارائه شده از یک متفکر، به شکل شگفتآوری با خود او چنانکه در بافت فکری-فرهنگی زمانهی خودش بوده است، تفاوت میکند. ابوولید محمدبناحمد بن رشد فیلسوف و فقیه مشهور مسلمان سدهی ششم قمری، چهرهای است که بیشتر شهرت و تاثیر خود را در خارج از قلمروی جامعه و سنت فکری اسلامی-عربی داشته است. او برای برخی پژوهشگران تاریخ فلسفه، نماد و قلهی فلسفهی اسلامی به حساب میآید و از اینجهت شناخت و بررسی احوال و افکار او از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین نسبت، قله و نماد تحقیقات صورت گرفته دربارهی ابنرشد در فضای فکر غربی، کتاب و اثر پیشتازانهای است که ارنست رنان، محقق و زبانشناس فرانسوی دربارهی ابنرشد، فلسفهی او و مکتب ابنرشدگرایی لاتینی به رشتهی تحریر درآورده است. با دانستن نقش این کتاب در شناخت ابنرشد و نقش ابنرشد در معرفی فلسفهی اسلامی به اندیشمندان خارج از حوزهی سنت فکری اسلام، این نوشتار در پی آن برآمده که با بررسی آثار مکتوب ابنرشد و بررسی فضای فکری-فرهنگی که ابنرشد در آن میزیسته، به این سوال پاسخ دهد: آیا صورت ارائه شده توسط ارنست رنان از فلسفهی ابنرشد، با آنچه در نوشتهیهای ابنرشد موجود است و چنانکه در بافت فکری-فرهنگی زمانه و جامعهی او درک میشده، تطابق دارد؟ این نوشتار، پاسخ این پرسش را منفی یافته و مواردی از برداشتها و گزارشهای نادرست در کتاب ارنست رنان را مورد بحث قرار داده است. واژگان کلیدی: ابنرشد، ارنست رنان، ابنرشدگرایی، فلسفهی اسلامی، عقل فعال
- Abstract
- Throughout the history of philosophy, Reading and understanding a thinker out of his intellectual-cultural context, has always been a source for misunderstandings and misconceptions. Such misconceptions, sometimes, have lasted for centuries. consequently, it is possible to find a given picture of a certain thinker, astonishingly different than the original one. Abu Walid Muhammad b. Ahmid b. Rushd, famously known as: Averroes, is a muslim philosopher and jurist who gained great proportion of his fame, outside the boundaries of Islamic intellectual tradition. For some experts in the history of philosophy, Averroes represents the climax of Islamic philosophy. Relatively, the climax of research about Averroes and his impact on western-Latin philosophy, is the pioneering work of 19th French orientalist, Ernest Renan. Considering the role of this book in presenting Averroes and the role of Averroes in representing Islamic philosophy, the importance of a critical analysis of this work comes forth. Through scrutinizing Averroes’s original works and their cultural-intellectual contexts, this humble piece of writing aims to shed some light on the scale of resemblance of Renan’s given picture to the original Averroes. Through the process of this research, I came across several issues in Averroes’s original works, which clarify some of the misconceptions presented in Renan’s writing. Keywords: Averroes, Ernest Renan, Averroism, Islamic Philosophy, Active Intellect