عنوان پایاننامه
امکان سنجی اجرای یادگیری مبتنی بر همکاری در مدارس ابتدایی شهر پیرانشهر در سال تحصیلی ۹۳-۹۲
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65964;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2256
- تاریخ دفاع
- ۰۳ آبان ۱۳۹۳
- دانشجو
- رحمان پیروت نیا
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- هدف از انجام این پژوهش امکانسنجی اجرای روش یادگیری از طریق همیاری در مدارس ابتدایی(دخترانه و پسرانه) شهر پیرانشهر در سال تحصیلی 93-1392 هست. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای گردآوری دادهها، از افراد خواستهشده تا به پرسشها پاسخ دهند. جامعه¬ی آماری110 نفر معلّمان ابتدایی زن و مرد شهر پیرانشهر میباشند که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تدریس بودهاند. با توجّه به محدود بودن جامعه آماری از روش نمونه¬گیری تمام شماری استفاده شده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای و آزمون رتبهبندی فرید من استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع در امکان اجرای روش یادگیری از طریق همیاری در مدارس ابتدایی به ترتیب عبارتاند از: 1- نبود انگیزه کافی دانش¬آموزان در کار گروهی و همچنین جدی نگرفتن کار گروهی توسط آنها. 2- عدم استقبال مدیران در اجرای روش¬های نوین تدریس و همچنین تاکید نظام آموزشی موجود بر درصد قبولی. 3- شمار زیاد دانش¬آموزان در کلاس درس، شرایط فرهنگی موجود و عدم آشنایی بسیاری از معلّمان با رویکرد یادگیری از طریق همیاری. 4- کافی نبودن دروس ارائهشده در زمینه اجرای راهبردهای نوین تدریس، عدم آشنایی بسیاری از معلّمان با رویکرد یادگیری از طریق همیاری ، وقتگیر بودن توضیح مطالب توسط معلّم و عدم فرصت کافی برای دانش¬آموزان در اجرای این رویکرد. واژگان کلیدی:امکانسنجی، یادگیری از طریق همیاری، مدارس ابتدایی
- Abstract
- The purpose of this research is the feasibility of the learning approach performance on cooperative learning in piranshahr elementary schools (male&female) during 1392-93. The research approach is measurable style and collecting data by asking question of people. The tatistical society are 110 teachers (m&f) of piranshahr elementary schools who have been teaching the current year. Since limiting statistical society; The… sampeling has been used and descriptive and deductive statistics for data analysis. In descriptive part because the nature of research variables showed average, standard deviation, … , minimum & maximum scares, percent, diagrams for every variables of the aesearch. In deductive part used T-test mono sample and Fridmans Ranking – test. The results of this research shows that the most important abstacle for cooperative learning are: 1-The attitude & behavior features with average 3.57 especially the students motivation lack in cooperative activities. 2-The legal conditions with 3.43, regarding to evaluation styles of education organization independ teacher for their work, igroring of modern teaching approachs by the managers and also emphasizing on acceptance percent. 3-The teachnological facilities with average 1.51, so extra students number in any classroom, the cultural conditians and the teachers alienation with cooperative learning approach. 4-The education conditions with average 1.49 the lack of conteuts for modern teaching approaches and the lack of time for its performance. Keywords: Feasibility, cooperative learning, primary schools