عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای تبیین عوامل موثر بر رفتار یادگیری در تیم پروژه های فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66477
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سینا سبزواری بیدختی
- استاد راهنما
- مهدی شامی زنجانی
- چکیده
- با افزایش روزافزون کسبوکارهای رقابتی و پویا، سازمان¬ها بایستی توانایی تغییر و تطابق خود با توجه به شرایط، ارزیابی و پیاده¬سازی راهکارهای جدید را داشته باشند. یکی از موضوعاتی که در این شرایط، نقش حیاتی در داشتن مزیت رقابتی مداوم در سازمان¬ها نسبت به رقبا را دارد، موضوع یادگیری است. یادگیری در سازمان¬ها از طریق تیم¬های سازمانی صورت می¬پذیرد که این موضوع بهنوبه خود باعث افزایش عملکرد تیمی، افزایش سطح نوآوری و توسعه محصول جدید می¬شود. از طرفی امروزه سازمان¬ها، برای انجام تغییرات و بهویژه در امر توسعه محصول جدید از پروژه بهره می¬برند. تیم¬های پروژه بهواسطه ویژگی¬های منحصربهفردی که دارند (مانند مدتزمان محدود ، غیرتکراری بودن) از سایر تیم¬های سازمانی متمایز است. در نیمقرن اخیر تحقیقات بسیار زیادی پیرامون یادگیری صورت پذیرفته که این تحقیقات بعد از سال 2000 میلادی با رشد بیشتری دنبال ¬شده است. اما این تحقیقات دارای پراکندگی زیادی هستند. هدف از این پژوهش این است که با استفاده از متدلوژی فراترکیب کیفی مدلی ارائه دهد. برای رسیدن به این منظور، بیش از 140 مقاله پیرامون یادگیری در سازمان¬ها و تیمها موردبررسی قرارگرفته که پس از اعمال معیارهای شمول 12 مقاله انتخابشده است. سپس با استفاده از روش فرا قومنگاری نوبلت و هیر ، مدلی برای یادگیری در تیم-های پروژه ارائهشده است. در این روش، عوامل یادگیری در دو سطح انتزاع شده است تا مدلی پیرامون موضوع عوامل مؤثر بر یادگیری در تیم¬های پروژهایجاد شود. در انتزاع نهایی عوامل به سه دسته عوامل درون پروژه¬ای، فرا پروژهای و عوامل مشترک تقسیمبندی شده¬اند که دید کاملی نسبت به عوامل مؤثر بر یادگیری در تیم پروژه ارائه می¬دهد.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد